,,Techniczna PObudka”, czyli politechniczna oferta skierowana do najmłodszych, znalazła się w grupie laureatów konkursu „Uniwersytet Młodego Odkrywcy”. Do konkursu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zgłoszono ponad 200 projektów, z czego finansowanie otrzyma tylko 65.
W tej grupie znalazły się wszystkie trzy propozycje z naszej uczelni:
- Wydział Mechaniczny projekt pn.: „Techniczna PObudka – program rozwoju zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży z regionu opolskiego” dofinansowanie w wysokości 40 tys. zł
- Wydział Ekonomii i Zarządzania projekt pn.: „Techniczna PObudka – program rozwoju zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży z regionu brzeskiego” dofinansowanie w wysokości 40 tys. zł
- Wydział Inżynierii Systemów Technicznych projekt pn.: „Techniczna PObudka – program rozwoju zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży z regionu kędzierzyńsko-kozielskiego” dofinansowanie w wysokości 40 tys. zł
Celem głównym projektów jest popularyzacja nauki oraz badań naukowych wśród dzieci z regionu opolskiego, brzeskiego i kędzierzyńsko-kozielskiego w wieku 10-12 lat, poprzez zaproponowanie różnorodnej oferty zajęć pozaszkolnych zorganizowanych na terenie Politechniki Opolskie w tym na Wydziale Mechanicznym, Ekonomii i Zarządzania oraz Inżynierii Systemów Technicznych.
Kolejnym, nie mniej ważnym, celem jaki wyznaczył sobie Wnioskodawca, jest przedstawienie i uświadomienie uczniom istoty odpowiedzialności za własną naukę, rozwijania ich samodzielności, kształcenia kreatywnego myślenia i działania, a także umiejętności samokształcenia i doskonalenia się.
Celem projektu jest również zwrócenie uwagi na wszechstronność środowiska akademickiego, komplementarności nauk ścisłych z naukami ekonomicznymi i społecznymi oraz propagowanie nowoczesnych technologii i idei otwartych innowacji.
Cel zostanie osiągnięty poprzez: realizację projektu w zaproponowanej przez Wnioskodawcę zróżnicowanej formie zajęć edukacyjnych, różnorodną i aktywizującą metodykę dopasowaną do wieku odbiorców (dzieci w wieku 10-12 lat), nowatorskie i interaktywne działania oraz spójną i przemyślaną koncepcję proponowanych działań.
Projekt skierowany jest do 75 uczniów (dziewczyn i chłopców) szkół podstawowych. Tematyka zajęć edukacyjnych została tak dobrana by była zrozumiała dla dzieci w tym przedziale wiekowym. Koncepcja projektu zakłada, że każdy uczestnik weźmie udział w 11 spotkaniach naukowych, wykorzystujących metodykę aktywizującą i interaktywną. Wszystkie zaplanowane zajęcia będą odbywały się w obiektach uczelni.
Wnioskodawca zaplanował zorganizowanie cyklu zajęć edukacyjnych dla dzieci, takich jak: wykłady, warsztaty, pokazy laboratoryjne na wzór zajęć dydaktycznych dla studentów, które na co dzień praktykowane są w Politechnice Opolskiej.
Uzupełnieniem powyższych form, które jednoznacznie kojarzą się z zajęciami na uczelni wyższej, będzie realizacja kolejnego zadania tj. nowatorskiej formy przeprowadzenia warsztatu – gry symulacyjnej. Celem zaprezentowania i zapoznania Młodych Odkrywców z jak najszerszym obrazem środowiska akademickiego Politechniki Opolskiej ostatnim zadaniem przewidzianym do realizacji jest inicjatywa „ścieżki dydaktycznej” – czyli zwiedzanie, wraz z przewodnikiem II kampusu Politechniki Opolskiej, prezentując nowoczesne laboratoria, urządzenia oraz aparaturę. Program zwiedzania kampusu będzie uzupełniony o część kulturalną życia studenckiego tj.: muzeum Politechniki Opolskiej, Instytut Konfucjusza, studio fotograficzne.
Powyższa koncepcja realizacji projektu przez wnioskodawcę, w sposób spójny i przystępny pozwoli dzieciom oraz ich otoczeniu (opiekunom, nauczycielom) na zapoznanie się ze środowiskiem akademickim i samą uczelnią jako miejscem naukowego oglądu rzeczywistości, a tym samym przyczyni się do realizacji celów projektu jak i samego programu.