Zasady pracy zdalnej dotyczące pracowników Politechniki Opolskiej niebędących nauczycielami akademickimi.
- Zgodnie z zarządzeniem nr 20/2020 Rektora Politechniki Opolskiej z dnia 12 marca 2020 r. w sprawie zasad pracy zdalnej w ramach działań prewencyjnych podejmowanych w Politechnice Opolskiej w związku z zagrożeniem zdrowia publicznego spowodowanym zakażeniami koronawirusem SARS-Co V-2, bezpośredni przełożony może polecić pracownikowi Politechniki Opolskiej, zwanej dalej „Uczelnią” wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).
- Polecenie może być wydane w formie pisemnej, elektronicznej lub przekazane ustnie, w tym telefonicznie.
- Praca zdalna może zostać zlecona pracownikowi jeśli jej wykonywanie jest możliwe w innym miejscu niż miejsce stałego wykonywania pracy oraz jeśli jest to niezbędne do przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się COVID-19.
- Praca zdalna może być zlecona:
- w uzgodnione przez bezpośredniego przełożonego i pracownika dni tygodnia;
- w uzgodnione przez bezpośredniego przełożonego i pracownika godziny w danym dniu roboczym dla pracownika, podczas gdy pozostałe godziny pracy w danym dniu pracownik wykonuje w miejscu stałego świadczenia pracy.
- Pracownik, któremu Uczelnia udostępniła sprzęt komputerowy do wykonywania pracy zdalnej, jest zobowiązany używać go tylko i wyłącznie w celach służbowych, chronić przed uszkodzeniem, zniszczeniem lub kradzieżą oraz zabezpieczyć dostęp do sprzętu służbowego oraz posiadanych danych i informacji, w tym także znajdujących się na nośnikach papierowych, przed osobami postronnymi, w tym wspólnie z nim zamieszkującymi.
- Za zgodą bezpośredniego przełożonego pracownik może korzystać z prywatnego sprzętu komputerowego.
- Wykonywanie pracy w formie zdalnej nie zwalnia pracownika z obowiązku przestrzegania zasad ochrony danych osobowych obowiązujących w Uczelni, w tym zarządzenia nr 31/2018 Rektora Politechniki Opolskiej z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie ochrony danych osobowych (z późn. zm.).
- Pracownik, w miarę możliwości technicznych, ma prawo do wsparcia informatycznego ze strony Uczelni.
- Bezpośredni przełożony jest zobowiązany do wyznaczenia zadań pracownikowi realizującemu pracę zdalną oraz organizowania procesu pracy.
- Bezpośredni przełożony ma obowiązek kontrolować wykonywanie pracy zdalnej, w tym poprzez wymaganie od pracownika informacji o jej wynikach, w szczególności w zakresie:
- czynności wykonanych przez pracownika w poszczególnych dniach oraz czasu przeznaczonego na ich wykonanie;
- czasu pracy w poszczególnych dniach.
3. W celu realizacji powyższego obowiązku bezpośredni przełożony może wymagać złożenia przez pracownika sprawozdania w formie elektronicznej dotyczącego realizacji powierzonych zadań.
4. Pracownik jest zobowiązany do wykonywania pracy zgodnie z ustalonym zakresem obowiązków i zobowiązuje się do:
- pozostawania dyspozycyjnym w ustalonych godzinach pracy i przyjmowania do realizacji bieżących zadań przekazywanych pracownikowi w ramach zakresu jego obowiązków;
- potwierdzania obecności w pracy, którego dokonuje poprzez wysłanie e-maila do bezpośredniego przełożonego na jego służbowy adres w każdym dniu kiedy praca została zlecona;
- pozostawania w kontakcie telefonicznym lub mailowym.
5. Pracownik zobowiązuje się zorganizować stanowisko do pracy zdalnej w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Pracownik ma obowiązek zgłoszenia bezpośredniemu przełożonemu każdego zdarzenia wypadkowego, które miało miejsce w czasie wykonywania pracy zdalnej.
Rektor
dr hab. inż. Marcin Lorenc