Browse: Home / Zamiast tradycyjnego paliwa sprężony azot: innowacyjne rozwiązanie naszych naukowców

Menu

Skip to content
  • Politechnika Opolska
  • Koła naukowe
Header image

Wiadomości UczelnianeLogo

Wiadomości Uczelniane | Politechnika Opolska

  • Facebook
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

Menu

Skip to content
  • Strona główna
    • Wywiady
    • Wszystkie aktualności
      • Dziecięca Politechnika Opolska
      • Odeszli
    • Wiadomości Uczelniane – archiwum (PDF)
  • Nauka
    • Wydarzenia naukowe
    • Popularyzacja wiedzy
    • Artykuły naukowe
      • Nauki przyrodnicze
      • Nauki inżynieryjne i techniczne
      • Nauki medyczne i nauki o zdrowiu
      • Nauki rolnicze
      • Nauki społeczne
      • Nauki humanistyczne
  • Studenci
    • Wydarzenia studenckie
    • AZS
    • Samorząd
    • Koła naukowe
  • Kultura
    • Wydarzenia kulturalne
    • Galeria II strona
  • Jednostki
    • Wydziały
      • Wydział Budownictwa i Architektury
      • Wydział Elektrotechniki Automatyki i Informatyki
      • Wydział Ekonomii i Zarządzania
      • Wydział Inżynierii Produkcji i Logistyki
      • Wydział Mechaniczny
      • Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii
    • Akademickie Biuro Karier
    • Biblioteka Główna
    • Dział Współpracy i Rozwoju
    • Instytut Konfucjusza
    • Dział Współpracy Międzynarodowej
    • Studium Języków Obcych
    • Opolski Park Naukowo Technologiczny
    • Uczelniany Ośrodek Informatyczny
    • Doktoranci
  • Na marginesie
    • Felieton
    • Galeria ,,Na marginesie”
    • Podróże
  • Na Wydziale Mechanicznym powołano Radę Gospodarczą
  • Politechnika rozpoczyna współpracę z liderem automatyki przemysłowej
  • Kolejne dwie kategorie A dla dyscyplin naukowych naszej uczelni
  • Bal Sportowca. Kto otrzymał najważniejszy tytuł?
  • Zmiany w przyznawaniu stypendiów socjalnych

Zamiast tradycyjnego paliwa sprężony azot: innowacyjne rozwiązanie naszych naukowców

Posted by Anna Kułynycz on 9 lutego 2023 in Aktualności, Jednostki, Nauka, Wydarzenia naukowe, Wydział Mechaniczny, Wydziały | 1 487 Views

Quad napędzony sprężonym azotem wyjechał z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej. To jednak dopiero początek z wielu zastosowań układu pneumatyczno-hydraulicznego, który opracowali nasi naukowcy.

Prace nad prototypem trwały blisko pięć lat. – W pierwszej kolejności chcieliśmy sprawdzić rozwiązanie tajwańskiego naukowca Dien Shaw. To także wynalazca, który ma na swoim koncie wiele patentów i szeroką wiedzę. Naszą uwagę zwróciło jedno z jego rozwiązań – pneumatyczno-hydrauliczne. Jest ono ciekawe z tego względu, że zachodzi w nim konwersja energii pneumatycznej na hydrauliczną w tak zwanych konwerterach energii. Początkowo postanowiliśmy je tylko przetestować. Ostatecznie rozwiązanie to rozwinęliśmy, a w następstwie tego zbudowaliśmy układ napędowy i uruchomiliśmy pojazd – informuje prof. Sebastian Brol z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej.

– Quad został wyposażony w układ napędowy pneumatyczno-hydrauliczny, który wykorzystuje sprężony gaz jako magazyn energii. Następnie energia zgromadzona w gazie zostaje wykorzystana do tego, żeby przepchać ciecz hydrauliczną poprzez układ napędzając w ten sposób silnik hydrauliczny. Mamy zatem połączone dwa rozwiązania, które są pneumatyczne i hydrauliczne, stąd nazwa: układ pneumatyczno-hydrauliczny – tłumaczy dr inż. Rafał Czok z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej. – W quadzie jest sterowanie modułowe, jeżeli coś się zepsuje to wymieniamy jeden moduł. To ułatwia badania, rozszerzenie ewentualnego sterowania o elementy, które były potrzebne dla kolejnych algorytmów. Od strony programowej wykonaliśmy cztery algorytmy sterowania, dla każdego z nich ma inną sprawność, a to przekłada się na lepsze bądź gorsze wykorzystanie zgromadzonej energii w sprężonym azocie – dodaje dr inż. Piotr Mróz.

  • Dwoje mężczyzn przy quadzie trzyma dużą butlę z gazem
  • Dwoje mężczyzn przypina pasami butlę do quada
  • Quad z przymocowaną butlą
  • quad z przymocowanymi butlami na tle zimowego pola
  • Mężczyzna montuje kable
  • Mężczyzna prowadzi quada z butlą, drugi stoi obok
  • Quad z butlą
  • Mężczyzna prowadzi quada z butlą, drugi stoi obok
  • Troje mężczyzn przy quadzie z butlami na tle zimowego pola

– Nauczyliśmy się sterować pojazdem, dobierać jego konstrukcję w zależności od rodzaju sterowania. Dr inż. Piotr Mróz i dr inż. Rafał Czok wykonali fantastyczną pracę, ponieważ przedstawili i opisali wszystkie czynniki niezbędne do właściwego zaprojektowania takiego układu pneumatyczno-hydraulicznego zgodnie z przyjętymi kryteriami. W trakcie pracy zaobserwowaliśmy wiele zjawisk, które do tej pory nie były opisywane w obszarze nauki, a były to zjawiska związane z konwersją energii, mowa m.in. o duszeniu i dławieniu konwertera. Zwrócono uwagę także na tzw. efekt serpentyny, one wszystkie związane są zarówno ze sterowaniem jak i powiązane z konstrukcją układu – wylicza prof. Sebastian Brol.

Układ pneumatyczno-hydrauliczny świetnie się sprawdził jako napęd quada, ale to początek możliwości jego zastosowań. – Takie urządzenia są bardzo dobre dla ciężarówek, kiedy trzeba wydatkować dużo energii w krótkim czasie. To rozwiązanie również może być stosowane w układach stacjonarnych, np. tam, gdzie trzeba zrobić rozruch wielkiego silnika z wielkimi obciążeniami początkowymi. Nadaje się do transportu bliskiego oraz dla układów hybrydowych, szczególnie tam, gdzie jest ciepło odpadowe– informuje prof. Sebastian Brol.

Kategoria: Aktualności, Jednostki, Nauka, Wydarzenia naukowe, Wydział Mechaniczny, Wydziały | Tagi: badania naukowe, dr inż. Piotr Mróz, dr inż. Rafał Czok, prof. Sebastian Brol, Wydział Mechaniczny, wynalazki

O autorze

Anna Kułynycz

Dział Promocji, Komunikacji i Kultury
ul. Prószkowska 76 (budynek nr 5), 45-758 Opole
Stanowisko: specjalista ds. kontaktu z mediami
Tel.: 774498159
Tel.: 721-996-990
e-mail: a.kulynycz@po.edu.pl

Podobne wpisy

Akcja ratownicza w ruinach budynku widziana z lotu ptakaNa kuli ziemskiej nie ma miejsc wolnych od zjawisk sejsmicznych→

Rozświetlony budynek wieczorną porą„Mechaniczny by night”: ruszyły zapisy szkół→

Szary budynek widziany z lotu ptakaNa Wydziale Mechanicznym powołano Radę Gospodarczą→

Mężczyzna w kraciastym garniturze na tle bramy z napisem Politechnika OpolskaNasz naukowiec poprawił komfort podróży autokarem→

Dni Otwarte na Politechnice Opolskiej

advertisement

Zapraszamy pracodawców na Akademickie Targi Pracy

advertisement

Pomoc uchodźcom z Ukrainy

advertisement

Nasz Facebook

Ważne

  • Szary budynek widziany z lotu ptaka

    Na Wydziale Mechanicznym powołano Radę Gospodarczą

    21 lutego 2023 / Wydział Mechaniczny
  • Dwoje mężczyzn nad dokumentami, w tle ścianka z logo Politechniki Opolskiej

    Politechnika rozpoczyna współpracę z liderem automatyki przemysłowej

    7 lutego 2023 / Anna Kułynycz
  • Godło uczelni i powiewające flagi

    Kolejne dwie kategorie A dla dyscyplin naukowych naszej uczelni

    24 stycznia 2023 / Anna Kułynycz
advertisement
  • Facebook
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

WI@DOMOŚCI UCZELNIANE on-line

Redaktor naczelna:
Lucyna Sterniuk-Gronek
l.sterniuk-gronek@po.opole.pl
Zdjęcia:
Sławoj Dubiel
s.dubiel@po.opole.pl

KONTAKT

Sekcja Promocji i Kultury
Politechniki Opolskiej
ul. Prószkowska 76, bud. nr 5
45-758 Opole
tel.: 77 449 8126

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania i opracowywania redakcyjnego
nadesłanych materiałów. Wiadomości Uczelniane podlegają Biuru Rektora i realizują zadania wynikające z misji kreowania pozytywnego wizerunku Politechniki Opolskiej.

 
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
 
 

Archiwa

 

©2013 - 2017 Politechnika Opolska | Wiadomości Uczelniane

Menu