W sobotę, 11.03.2017 r. trzy wydziały Politechniki Opolskiej: Wydział Ekonomii i Zarządzania, Wydział Inżynierii Systemów Technicznych oraz Wydział Mechaniczny zainaugurowały projekty rozwoju zainteresowań technicznych dzieci i młodzieży z regionu opolskiego, brzeskiego i kędzierzyńsko – kozielskiego pod nazwą „Techniczna PObudka”.
W ramach projektu w Opolu dzieciom w wieku 10-12 lat wszystko na temat dronów przedstawił dr inż. Stanisław Anweiler. Młodzi odkrywcy zostali zaznajomieni w zakresie budowy, zasad działania i sterowania oraz w szczególności bezpieczeństwa stosowania bezzałogowych statków powietrznych. Pod koniec wykładu, najbardziej aktywny (i dociekliwy) uczestnik zajęć miał możliwość sterowania dronem, a w ramach podsumowania dr inż. Stanisław Anweiler zaprezentował ich możliwości akrobacyjne.
Po wykładzie dzieci z regionu opolskiego podzielone zostały na dwie grupy i wzięły udział w nowatorskiej formie warsztatu – gry symulacyjnej z elementami ekonomii pn. „Chłopska Szkoła Biznesu”. Wprowadzenie do gry oraz ciekawostki historyczne związane z działalnością produkcyjną i handlową rzemieślników w XVIII wieku przedstawili mgr Tomasz Ciecierski oraz mgr Maciej Gruszecki którzy następnie „przemienili się” w bankierów i rozpoczęła sią gra. Bezpośrednie interakcje uczestników rozgrywki wywołały silne emocje i zaangażowanie wśród dzieci, ale co najważniejsze – uczyły logicznego myślenia i planowania.
Dzieci z regionu brzeskiego podczas wykładu, prowadzonego przez dr inż. Jacka Wydrycha, miały okazję w sposób przystępny zapoznać się z tematyką związaną z architekturą i budownictwem a ich wpływem na otaczające środowisko. Efektem przeprowadzonego wykładu było uświadomienie najmłodszego pokolenia o konieczności dbania o środowisko naturalne, wpływu czynników naturalnych na codzienne funkcjonowanie ludzi.
Dzieci przypisane do grupy I i II uczestniczyły w warsztatach prowadzonych przez dr inż. Piotra Bębenka. W 15 osobowych grupach przez 90 minut niezmiernie ciekawych zajęć dzieci pogłębiały swoją kreatywność poznając tajniki świata wirtualnego i nowoczesnych technologii.
Dzieci z regionu kędzierzyńsko-kozielskiego przeniosły się w czasie. A to za sprawą prowadzącej wykład dr inż. Małgorzaty Adamskiej, która w sposób nieszablonowy zaprezentowała Młodym Odkrywcom historię ewolucji pieniądza oraz w barwny i bardzo ciekawy sposób przekazała dzieciom podstawową wiedzę ekonomiczną.
W ramach zajęć w formie warsztatu dzieci przydzielone do grupy I i II poznawały kulturę chińską. Prowadząca zajęcia mgr inż. Ewa Jakuczek – dyrektor Instytutu Konfucjusza działającego przy Politechnice Opolskiej wraz z chińskimi lektorami m.in. przybliżyła dzieciom chińskie pismo (wraz z historią jego powstania) oraz słownictwo. Młodzi Odkrywcy otrzymali możliwość praktycznego wykorzystania nowej wiedzy, poprzez naukę kaligrafii – na pamiątkę zabrali ze sobą własnoręcznie wykonane za pomocą pędzla kaligraficznego oraz specjalnego tuszu prace.
Kolejne zajęcia już 25 marca!
Partnerami projektów „Techniczna PObudka” są Urząd Miasta w Brzegu i Urząd Miasta w Kędzierzynie – Koźlu.
Projekt dofinansowany w ramach programu pod nazwą „Uniwersytet Młodego Odkrywcy”, ustanowionego Komunikatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 24 sierpnia 2016 r. o ustanowieniu programu pod nazwą „Uniwersytet Młodego Odkrywcy” (M. P. z 2016 r. poz. 871).