Browse: Home / Wysoki poziom prac studentów architektury

Menu

Skip to content
  • Politechnika Opolska
  • Koła naukowe
Header image

Wiadomości UczelnianeLogo

Wiadomości Uczelniane | Politechnika Opolska

  • Facebook
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

Menu

Skip to content
  • Strona główna
    • Wywiady
    • Wszystkie aktualności
      • Dziecięca Politechnika Opolska
      • Odeszli
    • Wiadomości Uczelniane – archiwum (PDF)
  • Nauka
    • Wydarzenia naukowe
    • Popularyzacja wiedzy
    • Artykuły naukowe
      • Nauki przyrodnicze
      • Nauki inżynieryjne i techniczne
      • Nauki medyczne i nauki o zdrowiu
      • Nauki rolnicze
      • Nauki społeczne
      • Nauki humanistyczne
  • Studenci
    • Wydarzenia studenckie
    • AZS
    • Samorząd
    • Koła naukowe
  • Kultura
    • Wydarzenia kulturalne
    • Galeria II strona
  • Jednostki
    • Wydziały
      • Wydział Budownictwa i Architektury
      • Wydział Elektrotechniki Automatyki i Informatyki
      • Wydział Ekonomii i Zarządzania
      • Wydział Inżynierii Produkcji i Logistyki
      • Wydział Mechaniczny
      • Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii
    • Akademickie Biuro Karier
    • Biblioteka Główna
    • Dział Współpracy i Rozwoju
    • Instytut Konfucjusza
    • Dział Współpracy Międzynarodowej
    • Studium Języków Obcych
    • Opolski Park Naukowo Technologiczny
    • Uczelniany Ośrodek Informatyczny
    • Doktoranci
  • Na marginesie
    • Felieton
    • Galeria ,,Na marginesie”
    • Podróże
  • Współpraca z Tierra del Fuego
  • Kierunek ważny dla regionu: PKA pozytywnie oceniła zarządzanie i inżynierię produkcji
  • Mechanika i budowa maszyn z kolejną pozytywną akredytacją!
  • Samorząd Studencki Politechniki Opolskiej ma nowego przewodniczącego
  • Nowa forma współpracy uczelni technicznych
Grupa studentów nad stołem z rysunkowymi projektami

Wysoki poziom prac studentów architektury

Posted by Redakcja on 8 marca 2023 in Aktualności, Jednostki, Wydział Budownictwa, Wydziały | 946 Views

Projekty budynków wolnostojących, w zabudowie bliźniaczej
i szeregowej oraz uzupełnianych atriami, a także zlokalizowanych na różnie ukształtowanych działkach powstały na zajęciach projektowania architektonicznego.

– Poziom prac był bardzo wysoki, pozytywnie nas zaskoczył – podkreśla dr inż. arch. Anna Szczegielniak z  Katedry Architektury i Urbanistyki Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Opolskiej, która wspólnie z dr inż. arch. Iwoną Wilczek prowadziła ćwiczenia z projektowania architektonicznego dla studentów drugiego roku architektury.
– Zadaniem semestralnym przedmiotu było wykonanie projektu domu jednorodzinnego w zadanej typologii i o określonym programie funkcjonalnym oraz temacie przewodnim. Dzięki innowacyjnie opracowanej karcie wyboru tematu każdy ze studentów miał do wykonania zupełnie inny projekt. Powstały budynki wolnostojące, w zabudowie bliźniaczej i szeregowej oraz uzupełniane atriami, a także zlokalizowane na różnie ukształtowanych działkach (płaskich oraz ze spadkiem). Każdy ze studentów otrzymał także temat przewodni do zrealizowania – taki jak „woda”, „światło”, „zmysły”, „ekologia”, „sztuka”, „praca” itp. W ten sposób powstały domy ekologiczne, domy dla osób pracujących, domy dla osób z niepełnosprawnością, domy dla artystów, domy dla miłośników motoryzacji itp. – relacjonuje dr inż. arch. Anna Szczegielniak.

  • Rysunkowy projekt budynku
  • Wizualizacja budynku widzianego wieczorem
  • Fragment tekturowej makiety
  • Rysunek przekroju budynku
  • Rysunek techniczny budynku wielorodzinnego
  • Projekt domu szeregowego
  • Projekt wnętrza domu
  • Makieta budynku
  • Rysunek techniczny budynku
  • Rysunek techniczny budynku
  • Grupa studentów nad stołem założonym projektami
  • Rysunek techniczny budynku

– Zaprojektowałam dom jednorodzinny w zabudowie szeregowej, którego tematem przewodnim była woda, co zostało zrealizowane w formie trzech różnych basenów (na tarasie i w atrium). Ciekawa była praca nad budynkiem, który nie jest szablonowy. Projekty i wizualizacje na koniec były na tyle dopracowane, że można było sobie wyobrazić prawdziwą realizację swojego projektu – mówi Alicja Stasińska, studentka drugiego roku architektury.
– Najbardziej zadowolona jestem z tego, że mój budynek ma ciekawą formę i fajną otwartą przestrzeń na parterze z atrium, które zapewnia prywatność od sąsiadów, co myślę, że jest ważne w zabudowie szeregowej. Największym wyzwaniem był dla mnie spadek dachu, do którego trzeba było dopasować pomieszczenia tak, żeby były nie za niskie i funkcjonalne oraz pogodzenie wizji projektowej z wymogami konstrukcyjnymi. Niestety, czasami za jedną małą poprawką musiało iść kilka kolejnych. Praca nad projektem prowadzona była od ogółu do szczegółu, najpierw powstała ogólna koncepcja, która była przez kolejne miesiące doskonalona tak, żeby dom był jak najbardziej funkcjonalny oraz spełniał wszelkie wymagania techniczne i konstrukcyjne – opisuje.

Hanna Sobocik, studentka drugiego roku architektury zaprojektowała dom jednorodzinny z tematem przewodnim „światło”. – Postanowiłam w tym celu wykorzystać duże przeszklenia oraz świetlik w części wejściowej. Cechą charakterystyczną budynku była lokalizacja na pochyłej działce i oderwanie budynku od gruntu. Najciekawszą rzeczą i również sprawiającą problem był układ funkcjonalny pomieszczeń: byłam zmuszona kilkakrotnie poprawiać projekt, ale myślę, że wyszło to na plus. Jestem bardzo zadowolona z opracowania graficznego mojego projektu, pomimo tego, że przygotowałam wizualizacje w postaci odręcznych rysunków a nie wizualizacji komputerowych. Pomoc, jaką uzyskałam w czasie konsultacji, wiele mnie nauczyła – wylicza Hanna Sobocik.

Z kolei Dawid Szmechta, student drugiego roku architektury miał za zadanie stworzyć projekt domu w zabudowie bliźniaczej, na wąskiej działce i na bardzo dużym spadku.
– Podczas projektowania dużo pomogły mi wykłady, na których były przedstawiane najróżniejsze przykłady zabudowy jednorodzinnej. Jestem bardzo zadowolony z wyniku swojej pracy. Najtrudniejsze w projektowaniu tego domu było nawiązanie do tematu, jakim były „zmysły”. Nie byłem pewien, w którą stronę iść i jak „wykorzystać” zmysły w domu, ale jedna z prowadzących poleciła mi książkę „Odczuwanie architektury” Steena Eilera Rasmussena, która pozwoliła mi lepiej zrozumieć temat zmysłów w architekturze. Co tydzień konsultowałem swój projekt, dzięki czemu został on bardzo dokładnie opracowany. Siadałem do pracy nad tym projektem kilka razy w ciągu tygodnia i spędziłem dużo czasu nad rozwiązywaniem problemów projektowych. Uważam, że projektowanie architektury domów jednorodzinnych jest bardzo ważne, ponieważ wielu ludzi pragnie mieć swoje miejsce do życia, ukształtowane według swoich własnych preferencji – miejsce, w którym będą czuli się dobrze i bezpiecznie – podkreśla Dawid Szmechta.

Kategoria: Aktualności, Jednostki, Wydział Budownictwa, Wydziały | Tagi: dr inż. arch. Anna Szczegielniak, projektowanie architektoniczne, Wydział Budownictwa i Architektury

O autorze

Redakcja

Dział Promocji, Komunikacji i Kultury Politechniki Opolskiej
ul. Prószkowska 76, bud. nr 5, 45-758 Opole
tel.: +48 77 449 81 26

Podobne wpisy

Projekt techniczny budynku z lotu ptakaProjekt interaktywnego saunarium tematem pracy dyplomowej→

Pięcioro studentów siedzi przy blatach do rysowania. Jeden z nich trzyma przed twarzą ołówek mrużąc jedno oko. Widoczny jest też stalowy element, bryła w formie sześciokąta, którą studenci rysująEgzamin na architekturę: o 45 miejsc walczy prawie 120 osób→

Godło uczelni i powiewające flagiNominacja profesorska: prof. dr hab. inż. Damian Bęben→

Akcja ratownicza w ruinach budynku widziana z lotu ptakaNa kuli ziemskiej nie ma miejsc wolnych od zjawisk sejsmicznych→

Nasi naukowcy poprawią pracę systemów ciepłowniczych w czterech krajach

advertisement

Innowacyjne rozwiązanie: fantom miednicy może pomóc w radioterapii

advertisement

Przyjechał na dwa lata, zostaje na dłużej

advertisement

Nasz Facebook

Ważne

  • Dwie kobiety i mężczyzna podpisujący dokumenty przy stole, w tle stojaki z flagami

    Współpraca z Tierra del Fuego

    18 sierpnia 2023 / Anna Kułynycz
  • Grupa studentów siedzi przed komputerami

    Kierunek ważny dla regionu: PKA pozytywnie oceniła zarządzanie i inżynierię produkcji

    8 sierpnia 2023 / Anna Kułynycz
  • Trzech młodych mężczyzn w granatowych fartuchach stoi przy obrabiarce cyfrowej. Jeden z nich trzyma uchwyt od drzwi komory urządzenia

    Mechanika i budowa maszyn z kolejną pozytywną akredytacją!

    28 lipca 2023 / Kamil Kalinowski
advertisement
  • Facebook
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

WI@DOMOŚCI UCZELNIANE on-line

Redaktor naczelna:
Lucyna Sterniuk-Gronek
l.sterniuk-gronek@po.opole.pl
Zdjęcia:
Sławoj Dubiel
s.dubiel@po.opole.pl

KONTAKT

Sekcja Promocji i Kultury
Politechniki Opolskiej
ul. Prószkowska 76, bud. nr 5
45-758 Opole
tel.: 77 449 8126

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania i opracowywania redakcyjnego
nadesłanych materiałów. Wiadomości Uczelniane podlegają Biuru Rektora i realizują zadania wynikające z misji kreowania pozytywnego wizerunku Politechniki Opolskiej.

 
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
 
 

Archiwa

 

©2013 - 2017 Politechnika Opolska | Wiadomości Uczelniane

Menu