Z przyjemnością informujemy, że decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2 czerwca 2014 r. Wydział Mechaniczny otrzymał kategorię naukową A. Ocena parametryczna jednostki pod względem jakości prowadzenia badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych uwzględnia cztery kryteria:
- osiągnięcia naukowe i twórcze
- potencjał naukowy
- materialne efekty działalności naukowej
- pozostałe efekty działaności naukowej
Dla wydziału jest to przede wszystkim wielkie wyróżnienie, jednak obok prestiżu, wysoka ocena będzie miała – jak przekonuje ministerstwo – także przełożenie na wysokie finansowanie badań naukowych.
Na uroczystym spotkaniu dziakan wydziału prof. Tadeusz Łagoda odebrał dziś gratulacje od rektora Politechniki Opolskiej prof. Marka Tukiendorfa, który powiedział – Cieszę się, że mamy drugą, po Wydziale Budownictwa, tak wysoką ocenę jednostki.
Przede wszystkim należy pogratulować wszystkim zaangażowanym, którzy wydatnie pracowali i pracują naukowo oraz dziekanom poprzedniej kadencji, bo to dorobku z tego okresu dotyczy w głównej mierze ocena. – skomentował dziekan Łagoda – Wyróżnić należy tu zwłaszcza dziekana prof. Bolesława Dobrowolskiego, po kierunkiem którego miałem przyjemność pracować wówczas jako prodziekan ds nauki. Aktualnie wszystkiego dopilnował zespół pod kierownictwem dr hab. inż. Adama Niesłony, prof. PO – prodziekan ds. nauki. Kategoria A oproćz prestiżu przyniesie zwiększenie dofinansowanie na badania statutowe oraz zdecydowanie ułatwi nam starania o dofinansowanie np. niezbędnej do prowadzenia badań aparatury. Znależliśmy się w gronie najlepszych wydziałów mechanicznych w Polsce. Gratuluję wszystkim pracownikom wydziału i życzę dalszych sukcesów naukowych.
Informacje o wydziale (www.wm.po.opole.pl)
Wydział Mechaniczny, wcześniej pod innymi nazwami (Wydział Budowy Maszyn, Instytut Budowy Maszyn), działa od momentu powołania Uczelni w 1966 roku jako Wyższej Szkoły Inżynierskiej, i należy do trzech najstarszych jednostek Politechniki Opolskiej.
Do chwili obecnej studia na Wydziale Mechanicznym ukończyło blisko 7200 osób, w tym na studiach stacjonarnych ponad 4200 osób.
W skład Wydziału Mechanicznego wchodzi 6 Katedr:
- Katedra Inżynierii Procesowej
- Katedra Inżynierii Środowiska
- Katedra Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn
- Katedra Pojazdów Drogowych i Rolniczych
- Katedra Techniki Cieplnej i Aparatury Przemysłowej
- Katedra Technologii Maszyn i Automatyzacji Produkcji
Aktualnie (stan na 01.10.2013r.) na Wydziale Mechanicznym zatrudnionych jest 107 pracowników, w tym:
- 7 profesorów zwyczajnych,
- 14 profesorów nadzwyczajnych,
- 38 adiunktów,
- 7 starszych wykładowców,
- 1 asystent ze stopniem doktora,
- 12 asystentów,
- 28 pracowników niebędących nauczycielami akademickimi.
Wydział Mechaniczny prowadzi pięć kierunków studiów w różnej formie i na różnym poziomie, są to:
Energetyka | – studia stacjonarne I-go stopnia i niestacjonarne I-go stopnia |
Inżynieria Środowiska | – studia stacjonarne i niestacjonarne I-go i II-go stopnia |
Mechanika i Budowa Maszyn | – studia stacjonarne i niestacjonarne I-go i II-go stopnia |
Mechatronika | – studia stacjonarne i niestacjonarne I-go stopnia oraz stacjonarne II-go stopnia |
Inżynieria Chemiczna i Procesowa | – studia stacjonarne i niestacjonarne I-go stopnia |
Na Wydziale Mechanicznym prowadzone są dwa rodzaje studiów podyplomowych:
- „Świadectwa charakterystyki energetycznej i audyt energetyczny budynków”,
- „Technika samochodowa”.
Począwszy od roku 1998 prowadzone były, wspólnie z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej i Informatyki Politechniki Częstochowskiej, środowiskowe studia doktoranckie z tego zakresu. Od września 2005 roku Wydział Mechaniczny samodzielnie prowadzi studia doktoranckie. Do chwili obecnej wypromowano 111 doktorów nauk technicznych, a kolejne 43 osoby posiadają otwarte przewody doktorskie.
Wydział Mechaniczny posiada uprawnienia do:
- nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinie Budowa i eksploatacja maszyn (od 26.05.1997 r.),
- nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinie Mechanika (od 30.01.2012 r.),
- nadawania stopnia doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie Budowa i eksploatacja maszyn (od 25.04.2005 r.).
Do chwili obecnej zostały przeprowadzonych 5 przewodów habilitacyjnych, 1 postępowanie habilitacyjne oraz 3 postępowania o nadanie tytułu profesora.