Wydział Mechaniczny to ponad pół wieku tradycji, rozwijające się wciąż badania naukowe oraz świetnie wyposażone laboratoria.
Nad kształceniem tysiąca studentów czuwa tu stu nauczycieli akademickich. To bardzo dobry współczynnik – oznacza lepszy kontakt profesorów z uczniami i indywidualne podejście na sześciu kierunkach: mechanika i budowa maszyn, mechatronika, inżynieria środowiska, energetyka i inżynieria środowiska, lotnictwo i kosmonautyka, wzornictwo przemysłowe, które powstały w odpowiedzi na zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy.
Każdego roku mury wydziału opuszcza ok. 300 absolwentów, którzy bez trudu odnajdują się na lokalnym rynku pracy. Wg ranking na podstawie danych ZUS opolscy inżynierowie mechanicy są jednymi z najbardziej poszukiwanych pracowników w kraju.
Studenci i naukowcy mają możliwość pracować w nowoczesnych laboratoriach m.in: laboratorium druku 3D, laboratorium obróbki skrawaniem, laboratorium inżynierii odwrotnej oraz laboratorium układów napędowych.
- Laboratorium druku 3D
Laboratorium wyposażone jest w najnowocześniejszą drukarkę 3D do metalu EOSINT M280. Jest to jedyna tego typu drukarka 3D w regionie oraz na uczelniach technicznych. System druku oparty jest na laserowym przetapianiu metalicznych proszków metodą DMLS (Direct Metal Laser Sintering). W oparciu o przestrzenne modele 3D możliwe jest bezpośrednie wykonywanie bardzo skomplikowanych oraz z bardzo dużą dokładnością metalowych części niemożliwych do wytworzenia innymi technologiami. Proces wytwarzania polega na stapianiu kolejnych warstw drobnego proszku metalowego za pomocą wiązki lasera o mocy 400 W. Komora robocza drukarki pozwala na drukowanie elementów o maksymalnych gabarytach 250/250/325 mm. Do drukowania możliwe jest użycie nowoczesnych proszków metalowych takich metali jak: stopy tytanu, superstopy chromowo-kobaltowe, stopy aluminium i wielu innych.
W ramach zajęć studenci mają możliwość poznania budowy oraz zasady działania drukarki. Dodatkowo dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszego oprogramowania do projektowania i modelowania 3D (Catia oraz Inventor) studenci mogą stworzyć swój własny model przestrzenny i następnie go wydrukować.
- Laboratorium obróbki skrawaniem
Laboratorium wyposażone jest najwcześniejszą wielozadaniową obrabiarkę sterowaną numerycznie Okuma Genos L200-EM oraz frezarkę Mikron VCE 600 pro. W laboratorium studenci mają możliwość zapoznania się z budową i klasyfikacją narzędzi skrawających oraz zasadami doboru parametrów technologicznych. Dodatkowo uczą się programowania obrabiarek CNC przez certyfikowanych trenerów Siemens, Poznają również najnowsze rozwiązania narzędziowe stosowane w obróbce skrawaniem (stała współpraca z firmami narzędziowymi) oraz sposoby diagnozowania obrabiarek oraz narzędzi skrawających (praktyczne zastosowanie siłomierzy piezoelektrycznych, akcelerometrów, i innych czujników). Prezentowane są również niekonwencjonalne techniki obróbki (np. nagniatanie najnowocześniejszymi głowicami hydrostatycznymi). Studenci mają możliwość oceny efektów obróbki (zaawansowana analiza chropowatości powierzchni) oraz zużycia narzędzi najnowocześniejszym profilometrem optycznym.
- Laboratorium inżynierii odwrotnej
Laboratorium wyposażone jest w niezbędne urządzenia i oprogramowanie do inżynierii odwrotnej. Dwa skanery optyczne 3D światła strukturalnego, pozwalają na zebranie chmury punktów umożliwiając digitalizację skanowanych obiektów.
W laboratorium inżynierii odwrotnej i szybkiego prototypowania możliwa jest digitalizacja realnych obiektów oraz ich kontrola – porównanie elementu z modelem bryłowym (CAD) lub dokumentacją techniczną.
Studenci uczą się praktycznego wykorzystania urządzeń do digitalizacji obiektów rzeczywistych, (obsługi skanera 3D, strategii skanowania skanerem 3D, podstawowej edycji chmury punktów). Dodatkowo studenci pozyskują umiejętność realizacji procesu inżynierii odwrotnej oraz poznają sposoby analizy uzyskanego modelu 3D pod kątem metrologicznym, co pozwala na zobrazowanie całego cyklu czynności stosowanych w ramach inżynierii odwrotnej (skanowanie obiektu, przygotowanie modelu, wydruk 3D).
- Laboratorium układów napędowych
Laboratorium wyposażone jest w najnowocześniejszą hamownię podwoziową MAHA MSR 500 umożliwiającą badania pojazdów z napędem 4×4 o mocach szczytowych do 1000 kW i prędkościach do 300 km/h. Stanowisko wyposażone jest dodatkowo w unikatowe wyposażenie umożliwiające wszechstronne badanie motocykli. Oprócz możliwości wyznaczenia charakterystyki mocy i momentu obrotowego silnika, dzięki spersonalizowanemu oprogramowaniu stanowiska można analizować również inne istotne parametry całego układu napędowego, co pozwala na diagnostykę poszczególnych podzespołów od silnika, aż po koła pojazdu. Stanowisko umożliwia badanie wszystkich dostępnych rodzajów układów napędowych od konwencjonalnych spalinowych przez układy hybrydowe, aż po napędy elektryczne. Ponadto dzięki zastosowaniu silników dopędzających w połączeniu z hamulcami elektrowirowymi stanowisko umożliwia perfekcyjną synchronizację osi przedniej i tylnej oraz możliwość przeprowadzenia badań symulacyjnych w cyklach jezdnych, zarówno syntetycznych jak i rzeczywistych. Pakiet urządzeń dodatkowych oraz spersonalizowane oprogramowanie hamowni podwoziowej wraz z najnowocześniejszą metodą pomiaru jednorolkowego sprawia, że jest to jedno z nielicznych stanowisk tego typu w Polsce.
Studenci w ramach zajęć dydaktycznych mają możliwość zapoznania się z funkcjonowaniem stanowiska i przeprowadzenia testów różnych pojazdów, które są na wyposażeniu laboratorium.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą edukacyjną!
REKRUTACJA