Dnia 16.11.2018 r. członkowie Studenckiego Koła Naukowego „Roads and Bridges” oraz studenci III i IV roku budownictwa udali się na wycieczkę dydaktyczną na budowę obwodnicy Piastowskiej w Opolu. Opiekunami byli dr inż. Beata Stankiewicz oraz dr inż. Wojciech Kozłowski.
Inwestycję budowy Obwodnicy Piastowskiej zlokalizowano w południowo-zachodniej i zachodniej części miasta Opola. Stanowić ona będzie nowy ślad przebiegu w mieście drogi krajowej nr 45, na odcinku od węzła Niemodlińska do połączenia z obwodnicą północną (DK46/DK94/ ul. Powstańców Warszawskich).
Inwestycja realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Realizatorem jest Miejski Zarząd Dróg w Opolu. Wartość projektu ogółem wynosi 161 011 971,25 PLN. Okres realizacji projektu to 01.07.2017 r. – 31.12.2019 r. Obwodnicę Piastowską buduje założona w 1999 roku opolska spółka Himmel i Papesch.
Trasa odciąży m.in. ulice Domańskiego, Partyzancką. Droga o długości 3,5 kilometra będzie jednojezdniowa. Zaprojektowano jezdnie obwodnicy oraz drogi krajowej o szerokości 2×7.0 m, jezdnie łącznic o szerokości 2 x 6.0 m. Wszystkie te drogi będą posiadały nawierzchnię bitumiczną.

Skarpy wykopów i nasypów oraz rowy (za wyjątkiem odcinków wymagających uszczelnienia) przewiduje się wykonać jako trawiaste.
Z uwagi na konieczność wycinki zieleni w niezbędnym zakresie przewiduje się wykonanie nasadzeń. W miejscach gdzie wymagana jest ochrona przed hałasem terenów zlokalizowanych przy drogach przewidziano budowę ekranów akustycznych.
Zakres przedsięwzięcia obejmuje również budowę węzła typu WA na połączeniu DK 46/94 z projektowaną obwodnicą, budowę węzła typu WB na połączeniu drogi wojewódzkiej 414 z projektowaną obwodnicą, budowę dróg zbiorczych umożliwiających skomunikowanie działek, które zostaną odcięte od dróg publicznych przez budowaną obwodnicę i skrzyżowania.

W ramach inwestycji przewiduje się również budowę obiektów inżynierskich w ciągu projektowanej obwodnicy, budowę murów oporowych, przepustów, systemu odwodnienia, urządzeń ochrony środowiska, oświetlenia oraz przebudowę istniejącej kolidującej infrastruktury technicznej. Konieczne jest wybudowanie aż pięciu różnego rodzaju obiektów mostowych, bo obwodnica Piastowska krzyżuje się m.in. z ulicami Północną, Wrocławską i 10 Sudeckiej Dywizji Zmechanizowanej.
W ramach wycieczki dydaktycznej studenci zostali przeszkoleni z przepisów BHP, zapoznali się z dokumentacją techniczną inwestycji. Następnie przeprowadzili pomiar zagęszczenia podłoża gruntowego.
Ocena zagęszczenia nasypów jest podstawowym badaniem w czasie realizacji inwestycji drogowych. Badanie przeprowadzone zostało dwoma metodami – przy pomocy sondy dynamicznej oraz płyty dynamicznej. Zgodnie z normą BN-77/8931-12 w celu oceny zagęszczenia gruntu w budowlach komunikacyjnych należy określić jego wskaźnik zagęszczenia Is. W praktyce drogowej stosowane jest także wyznaczanie zagęszczenia gruntu za pomocą sondy dynamicznej, zgodnie z normą PN-B-04 452:2002.

Na podstawie liczby uderzeń sondy przypadającej na 10 cm wpustu, można obliczyć stopień zagęszczenia gruntu podłoża. Coraz częściej stosuje się także płytę dynamiczną, której podstawową wadą jest jednak brak podstaw prawnych do jej zastosowania. Najważniejszą zaś zaletą jest szybkość prowadzonych badań i ich prostota. Przy pomocy tego urządzenia jesteśmy w stanie z dużą częstotliwością sprawdzić całość prowadzonych prac bez angażowania dodatkowych ludzi i sprzętu, poza tymi, którzy wykonują samo badanie.

Studenci mogli również obejrzeć z bliska realizowane obiekty inżynierskie: ściany oporowe, przepust w konstrukcji powłokowo-gruntowej (z blachy falistej) oraz wiadukty belkowo-płytowe, trapezowe, kablobetonowe.
Ściany nasypów wznoszone są z paneli prefabrykowanych ze zbrojeniem gruntu z pasów polimerowych, które przenoszą naprężenia od obciążenia ciężarem własnym i użytkowym. Zasypka, którą „przekłada się warstwowo” pasami, nazywa się gruntem zbrojonym. Elementy zbrojące wykorzystując siły tarcia zapewniają stateczność wewnętrzną konstrukcji.
Na jednym z realizowanych wiaduktów studenci zobaczyli z bliska zbrojenie płyty i poprzecznic, łożyska elastomerowe oraz kanały i liny stalowe do sprężania konstrukcji wiaduktu i poprzecznic, łożyska elastomerowe oraz kanały i liny stalowe do sprężania konstrukcji wiaduktu.
Realizacja tej inwestycji umożliwi wjazd i wyjazd z miasta w kierunku południowym oraz północnym z pominięciem centrum. Przyczyni się to do zmniejszenia ruchu i uciążliwości na istniejących ulicach miasta oraz ułatwi ruch tranzytowy w mieście. Budowa drogi zapewni także lepsze warunki dojazdu do obszarów przemysłowych i handlowych w zachodniej części miasta, a przez projektowane węzły wpłynie na poprawę dostępności komunikacyjnej terenów przyległych, poprawę bezpieczeństwa użytkowników dróg i otworzy możliwość wykorzystania terenów przyległych na potrzeby rozwoju miasta.
W trakcie trwania wycieczki studenci zobaczyli jak wygląda realizacja tak dużej inwestycji z bliska i jak złożony jest to proces. Dowiedzieli się również jak wygląda praca na takiej budowie, oraz że możliwe jest odbycie praktyk w Himmel i Papesch. Wycieczka bardzo podobała się studentom, mimo niesprzyjającej pogody frekwencja była duża. Informacje zdobyte przez studentów na pewno przydadzą im się w przyszłości, mogą im także pomóc w wyborze ścieżki kariery.