Browse: Home / Wycieczka dydaktyczna na Obwodnicę Piastowską w Opolu

Menu

Skip to content
  • Politechnika Opolska
  • Koła naukowe
Header image

Wiadomości UczelnianeLogo

Wiadomości Uczelniane | Politechnika Opolska

  • Facebook
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

Menu

Skip to content
  • Strona główna
    • Wywiady
    • Wszystkie aktualności
      • Dziecięca Politechnika Opolska
      • Odeszli
    • Wiadomości Uczelniane – archiwum (PDF)
  • Nauka
    • Wydarzenia naukowe
    • Popularyzacja wiedzy
    • Artykuły naukowe
      • Nauki przyrodnicze
      • Nauki inżynieryjne i techniczne
      • Nauki medyczne i nauki o zdrowiu
      • Nauki rolnicze
      • Nauki społeczne
      • Nauki humanistyczne
  • Studenci
    • Wydarzenia studenckie
    • AZS
    • Samorząd
    • Koła naukowe
  • Kultura
    • Wydarzenia kulturalne
    • Galeria II strona
  • Jednostki
    • Wydziały
      • Wydział Budownictwa i Architektury
      • Wydział Elektrotechniki Automatyki i Informatyki
      • Wydział Ekonomii i Zarządzania
      • Wydział Inżynierii Produkcji i Logistyki
      • Wydział Mechaniczny
      • Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii
    • Akademickie Biuro Karier
    • Biblioteka Główna
    • Dział Współpracy i Rozwoju
    • Instytut Konfucjusza
    • Dział Współpracy Międzynarodowej
    • Studium Języków Obcych
    • Opolski Park Naukowo Technologiczny
    • Uczelniany Ośrodek Informatyczny
    • Doktoranci
  • Na marginesie
    • Felieton
    • Galeria ,,Na marginesie”
    • Podróże
  • Zmiany w przyznawaniu stypendiów socjalnych
  • Politechnika gospodarzem konferencji prorektorów uczelni technicznych
  • Zagraniczni naukowcy chcą prowadzić badania na Politechnice Opolskiej
  • Za nami intensywny rok
  • Plan na teren wokół pomnika św. Jana z Kęt

Wycieczka dydaktyczna na Obwodnicę Piastowską w Opolu

Posted by Dr inż. Wojciech Kozłowski - Opiekun SKN Roads&Bradgies, Ewa Zarzeczna – Przewodnicząca SKN Roads&Bradgies, Piotr Nowotny – Członek SKN Roads&Bradgies on 2 stycznia 2019 in Aktualności, Jednostki, Wydział Budownictwa, Wydziały | 1 077 Views

Dnia 16.11.2018 r. członkowie Studenckiego Koła Naukowego „Roads and Bridges” oraz studenci III i IV roku budownictwa udali się na wycieczkę dydaktyczną na budowę obwodnicy Piastowskiej w Opolu. Opiekunami byli dr inż. Beata Stankiewicz oraz dr inż. Wojciech Kozłowski.

Inwestycję budowy Obwodnicy Piastowskiej zlokalizowano w południowo-zachodniej i zachodniej części miasta Opola. Stanowić ona będzie nowy ślad przebiegu w mieście drogi krajowej nr 45, na odcinku od węzła Niemodlińska do połączenia z obwodnicą północną (DK46/DK94/ ul. Powstańców Warszawskich).

Inwestycja realizowana jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Realizatorem jest Miejski Zarząd Dróg w Opolu. Wartość projektu ogółem wynosi 161 011 971,25 PLN. Okres realizacji projektu to 01.07.2017 r. – 31.12.2019 r. Obwodnicę Piastowską buduje założona w 1999 roku opolska spółka Himmel i Papesch.

Trasa odciąży m.in. ulice Domańskiego, Partyzancką. Droga o długości 3,5 kilometra będzie jednojezdniowa. Zaprojektowano jezdnie obwodnicy oraz drogi krajowej o szerokości 2×7.0 m, jezdnie łącznic o szerokości 2 x 6.0 m. Wszystkie te drogi będą posiadały nawierzchnię bitumiczną.

Ściana oporowa

Skarpy wykopów i nasypów oraz rowy (za wyjątkiem odcinków wymagających uszczelnienia) przewiduje się wykonać jako trawiaste.

Z uwagi na konieczność wycinki zieleni w niezbędnym zakresie przewiduje się wykonanie nasadzeń. W miejscach gdzie wymagana jest ochrona przed hałasem terenów zlokalizowanych przy drogach przewidziano budowę ekranów akustycznych.

Zakres przedsięwzięcia obejmuje również budowę węzła typu WA na połączeniu DK 46/94 z projektowaną obwodnicą, budowę węzła typu WB na połączeniu drogi wojewódzkiej 414 z projektowaną obwodnicą, budowę dróg zbiorczych umożliwiających skomunikowanie działek, które zostaną odcięte od dróg publicznych przez budowaną obwodnicę i skrzyżowania.

Przepust w konstrukcji powłokowo-gruntowej

W ramach inwestycji przewiduje się również budowę obiektów inżynierskich w ciągu projektowanej obwodnicy, budowę murów oporowych, przepustów, systemu odwodnienia, urządzeń ochrony środowiska, oświetlenia oraz przebudowę istniejącej kolidującej infrastruktury technicznej. Konieczne jest wybudowanie aż pięciu różnego rodzaju obiektów mostowych, bo obwodnica Piastowska krzyżuje się m.in. z ulicami Północną, Wrocławską i 10 Sudeckiej Dywizji Zmechanizowanej.

W ramach wycieczki dydaktycznej studenci zostali przeszkoleni z przepisów BHP, zapoznali się z dokumentacją techniczną inwestycji. Następnie przeprowadzili pomiar zagęszczenia podłoża gruntowego.

Ocena zagęszczenia nasypów jest podstawowym badaniem w czasie realizacji inwestycji drogowych. Badanie przeprowadzone zostało dwoma metodami – przy pomocy sondy dynamicznej oraz płyty dynamicznej. Zgodnie z normą BN-77/8931-12 w celu oceny zagęszczenia gruntu w budowlach komunikacyjnych należy określić jego wskaźnik zagęszczenia Is. W praktyce drogowej stosowane jest także wyznaczanie zagęszczenia gruntu za pomocą sondy dynamicznej, zgodnie z normą PN-B-04 452:2002.

Badanie przy pomocy płyty dynamicznej

Na podstawie liczby uderzeń sondy przypadającej na 10 cm wpustu, można obliczyć stopień zagęszczenia gruntu podłoża. Coraz częściej stosuje się także płytę dynamiczną, której podstawową wadą jest jednak brak podstaw prawnych do jej zastosowania. Najważniejszą zaś zaletą jest szybkość prowadzonych badań i ich prostota. Przy pomocy tego urządzenia jesteśmy w stanie z dużą częstotliwością sprawdzić całość prowadzonych prac bez angażowania dodatkowych ludzi i sprzętu, poza tymi, którzy wykonują samo badanie.

Badanie przy pomocy sondy dynamicznej

Studenci mogli również obejrzeć z bliska realizowane obiekty inżynierskie: ściany oporowe, przepust w konstrukcji powłokowo-gruntowej (z blachy falistej) oraz wiadukty belkowo-płytowe, trapezowe, kablobetonowe.

Ściany nasypów wznoszone są z paneli prefabrykowanych ze zbrojeniem gruntu z pasów polimerowych, które przenoszą naprężenia od obciążenia ciężarem własnym i użytkowym. Zasypka, którą „przekłada się warstwowo” pasami, nazywa się gruntem zbrojonym. Elementy zbrojące wykorzystując siły tarcia zapewniają stateczność wewnętrzną konstrukcji.

Na jednym z realizowanych wiaduktów studenci zobaczyli z bliska zbrojenie płyty i poprzecznic, łożyska elastomerowe oraz kanały i liny stalowe do sprężania konstrukcji wiaduktu i poprzecznic, łożyska elastomerowe oraz kanały i liny stalowe do sprężania konstrukcji wiaduktu.

Realizacja tej inwestycji umożliwi wjazd i wyjazd z miasta w kierunku południowym oraz północnym z pominięciem centrum. Przyczyni się to do zmniejszenia ruchu i uciążliwości na istniejących ulicach miasta oraz ułatwi ruch tranzytowy w mieście. Budowa drogi zapewni także lepsze warunki dojazdu do obszarów przemysłowych i handlowych w zachodniej części miasta, a przez projektowane węzły wpłynie na poprawę dostępności komunikacyjnej terenów przyległych, poprawę bezpieczeństwa użytkowników dróg i otworzy możliwość wykorzystania terenów przyległych na potrzeby rozwoju miasta.

W trakcie trwania wycieczki studenci zobaczyli jak wygląda realizacja tak dużej inwestycji z bliska i jak złożony jest to proces. Dowiedzieli się również jak wygląda praca na takiej budowie, oraz że możliwe jest odbycie praktyk w Himmel i Papesch. Wycieczka bardzo podobała się studentom, mimo niesprzyjającej pogody frekwencja była duża. Informacje zdobyte przez studentów na pewno przydadzą im się w przyszłości, mogą im także pomóc w wyborze ścieżki kariery.

Kategoria: Aktualności, Jednostki, Wydział Budownictwa, Wydziały | Tagi: koła naukowe, Roads & Bridges, studenci, Wydział Budownictwa

O autorze

Dr inż. Wojciech Kozłowski – Opiekun SKN Roads&Bradgies, Ewa Zarzeczna – Przewodnicząca SKN Roads&Bradgies, Piotr Nowotny – Członek SKN Roads&Bradgies

w.kozlowski@po.opole.pl

Podobne wpisy

Dyplomantka PO wygrała ogólnopolski konkurs na najlepszą pracę→

Rudowłosa dziewczyna siedzi przed białym laptopemZmiany w przyznawaniu stypendiów socjalnych→

System Odznaka+ na Politechnice Opolskiej→

Grupa osób stojących w dwóhc rzędachWystartował program „Mentor mix”→

Trwa zimowa rekrutacja na studia

advertisement

Ranking THE: Politechnika Opolska w gronie najlepszych uczelni

advertisement

Pomoc uchodźcom z Ukrainy

advertisement

Nasz Facebook

Ważne

  • Rudowłosa dziewczyna siedzi przed białym laptopem

    Zmiany w przyznawaniu stypendiów socjalnych

    20 stycznia 2023 / Anna Kułynycz
  • Grupa elegancko ubranych osób na pozowanym ujęciu z lotu ptaka

    Politechnika gospodarzem konferencji prorektorów uczelni technicznych

    12 stycznia 2023 / Anna Kułynycz
  • Kobieta w czarnej bluzce siedzi przy dużym urządzeniu technicznym

    Zagraniczni naukowcy chcą prowadzić badania na Politechnice Opolskiej

    5 stycznia 2023 / Anna Kułynycz
advertisement
  • Facebook
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

WI@DOMOŚCI UCZELNIANE on-line

Redaktor naczelna:
Lucyna Sterniuk-Gronek
l.sterniuk-gronek@po.opole.pl
Zdjęcia:
Sławoj Dubiel
s.dubiel@po.opole.pl

KONTAKT

Sekcja Promocji i Kultury
Politechniki Opolskiej
ul. Prószkowska 76, bud. nr 5
45-758 Opole
tel.: 77 449 8126

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania i opracowywania redakcyjnego
nadesłanych materiałów. Wiadomości Uczelniane podlegają Biuru Rektora i realizują zadania wynikające z misji kreowania pozytywnego wizerunku Politechniki Opolskiej.

 
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
 
 

Archiwa

 

©2013 - 2017 Politechnika Opolska | Wiadomości Uczelniane

Menu