19 kwietnia 2016 roku w Sali Rady Wydziału Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki odbyła się uroczysta Gala podsumowująca pilotażowy projekt dydaktyczny IKRa (Interdyscyplinarne Kreatywne RozwiązaniA).
Projekt ten jest nowością w ofercie dydaktycznej politechniki, którego zadaniem jest stworzenie możliwości studentom pracy w interdyscyplinarnej, międzywadziałowej grupie nad rzeczywistymi projektami. IKRa byłą prowadzona od października 2016 roku.
W czasie trwania projektu położony został nacisk na rozwój umiejętności miękkich uczestników takich jak komunikacja, umiejętność pracy w grupie, zdolność wyjścia poza schematy tworząc rozwiązania postawionych przed uczestnikami problemów. Cały projekt został oparty o metodykę Design Thinking Learning, i jest pierwszym krokiem w realizacji innowacyjnych form kształcenia w Politechnice Opolskiej.
Podczas Gali, w której udział wzięli – Prorektor ds. Dydaktyki – prof. Krystyna Macek-Kamińska, Prorektor ds. Studenckich i Inwestycji – prof. Krzysztof Malik, Prodziekani ds. dydaktyki w osobach: dr inż. Brygidy Klemens, dr inż. Barbary Grochowicz, dr Anidy Stanik-Besler, prof. Krystiana Czerneka oraz dr Dawid Bączkowicza, przedstawiciel otoczenia społeczno-gospodarczego w osobie Pani Anety Grzegockiej (Dyrektor Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki) przedstawiono propozycje rozwiązań problemów, nad którymi poszczególne zespoły pochylały się w ostatnich miesiącach:
- Grupa 1 w składzie: Marta Arabczuk (WEiZ), Paweł Obidowicz (WEiZ), Adam Sieliło (WIPiL), Katarzyna Wojciechowska (WEAiI) pod opieką dr Barbary Woś (WWFiF) opracowała temat – Politechnika kwitnąca – strefy nektarodajne w kampusie.
- Grupa 2 w składzie: Joanna Stokłosa (WBiA) oraz Mateusz Wojczyk (WEAiI) pod opieką dr inż. Wojciecha Kozłowskiego (WBiA) opracowała temat – Jak rozwiązać problem miejsc parkingowych w II kampusie?
- Grupa 3 w składzie: Karol Bierczyński (WIPiL), Nicola Ciernia (WEiZ), Maciej Matczak (WEAiI) i Paulina Wuczkowska (WEAiI) pod opieką dr inż. Marzeny Szewczuk-Stępień (WEiZ) opracowała temat – Jak zagospodarować funkcjonalną przzestrzeń dla studentów przy ul. Luboszyckiej 7?
- Grupa 4 w składzie: Natalia Browarska (WEAiI), Dominika Janik (WEiZ), Katarzyna Kalis, (WEiZ) oraz Paweł Szram (WEAiI) pod opieką dr inż. Magdaleny Jurczyk-Bunkowskiej opracowała temat – Jak skutecznie promować politechnikę wśród licealistów?
Po wysłuchaniu bardzo ciekawych a przede wszystkim inspirujących prezentacji odbyła się dyskusja dotycząca projektu oraz realizowanych projektów. Wszyscy uczestnicy gali zgodzili się ze sobą, że świetnym pomysłem było stworzenie takich zespołów, w których studenci różnych kierunków mogli pracować wspólnie nad rozwiązaniem jakiś problemów. Uczestnicy gali byli także pod wrażeniem kreatywności studentów oraz ich otwartego podejścia do każdego z tematów.
Stwierdzono także, że gala jest tylko podsumowaniem pewnego etapu projektu a zaprezentowane rozwiązania powinny zostać wdrożone w środowisku uczelni. Oczywiście poszczególne grupy zostaną zaproszone do czynnego włączenia się w realizację ich projektów. Gala zakończyła się wręczeniem certyfikatów uczestnictwa w projekcie.
Nad realizacją projektu czuwa zespół ds. Innowacyjnych Form Kształcenia w składzie: Stanisław Anweiler (WM), Rafał Gasz (WEAiI), Mariusz Gola (WEAiI),Magdalena Jurczyk-Bunkowska (WIPiL), Brygida Klemens (WEiZ), Wojciech Kozłowski (WBiA), Marzena Szewczuk-Stępień (WEiZ), Barbara Woś (WWFiF).
Kolejna edycja IKRy planowana jest jesienią 2017 roku.