Browse: Home / Uczyć, ucząc się – ciekawa propozycja dla inżynierów

Menu

Skip to content
  • Politechnika Opolska
  • Koła naukowe
Header image

Wiadomości UczelnianeLogo

Wiadomości Uczelniane | Politechnika Opolska

  • Facebook
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

Menu

Skip to content
  • Strona główna
    • Wywiady
    • Wszystkie aktualności
      • Dziecięca Politechnika Opolska
      • Odeszli
    • Wiadomości Uczelniane – archiwum (PDF)
  • Nauka
    • Wydarzenia naukowe
    • Popularyzacja wiedzy
    • Artykuły naukowe
      • Nauki przyrodnicze
      • Nauki inżynieryjne i techniczne
      • Nauki medyczne i nauki o zdrowiu
      • Nauki rolnicze
      • Nauki społeczne
      • Nauki humanistyczne
  • Studenci
    • Wydarzenia studenckie
    • AZS
    • Samorząd
    • Koła naukowe
  • Kultura
    • Wydarzenia kulturalne
    • Galeria II strona
  • Jednostki
    • Wydziały
      • Wydział Budownictwa i Architektury
      • Wydział Elektrotechniki Automatyki i Informatyki
      • Wydział Ekonomii i Zarządzania
      • Wydział Inżynierii Produkcji i Logistyki
      • Wydział Mechaniczny
      • Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii
    • Akademickie Biuro Karier
    • Biblioteka Główna
    • Dział Współpracy i Rozwoju
    • Instytut Konfucjusza
    • Dział Współpracy Międzynarodowej
    • Studium Języków Obcych
    • Opolski Park Naukowo Technologiczny
    • Uczelniany Ośrodek Informatyczny
    • Doktoranci
  • Na marginesie
    • Felieton
    • Galeria ,,Na marginesie”
    • Podróże
  • Współpraca z Tierra del Fuego
  • Kierunek ważny dla regionu: PKA pozytywnie oceniła zarządzanie i inżynierię produkcji
  • Mechanika i budowa maszyn z kolejną pozytywną akredytacją!
  • Samorząd Studencki Politechniki Opolskiej ma nowego przewodniczącego
  • Nowa forma współpracy uczelni technicznych

Uczyć, ucząc się – ciekawa propozycja dla inżynierów

Posted by Lucyna Sterniuk-Gronek on 23 lutego 2015 in Aktualności | 2 241 Views

Okazuje się, że absolwentami kierunków technicznych zainteresowany jest nie tylko przemysł i zakłady produkcyjne, ale też Urząd Miasta, który poszukuje kadr dla szkolnictwa zawodowego w Opolu. 

Zgodnie z opracowaną przez Ratusz ofertą, absolwenci studiów I stopnia, przygotowując się do dyplomu magisterskiego, mogliby równolegle uczyć w szkołach, a gdyby spodobała im się praca z młodzieżą – oczywiście związać się z oświatą na dłużej.

Nie jest łatwo znaleźć dobrego nauczyciela zawodu – mówi dr Bronisława Ogonowski Kierownik Referatu Wspomagania i Strategii Edukacyjnej Wydziału Oświaty w Urzędzie Miasta  – pedagodzy uczący w szkołach technicznych są osobami z wieloletnim stażem pracy i może się okazać, że za kilka lat zawód nauczyciela przedmiotów zawodowych stanie się zawodem deficytowym. Poza tym w związku z coraz większym zainteresowaniem kształceniem zawodowym absolwentów gimnazjów zwiększa się liczba godzin przedmiotów zawodowych.

Rozwiązaniem tej sytuacji może być pozyskanie dla szkół absolwentów politechniki. Aby podjąć pracę w szkole lub w Centrum Kształcenia Praktycznego wystarczyłoby odbycie odpowiedniego kursu nadającego kwalifikacje pedagogiczne, zorganizowanego przez Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Propozycja ta dotyczy absolwentów pierwszego stopnia studiów zawodowych, aktualnych studentów drugiego stopnia studiów oraz doktorantów wszystkich kierunków technicznych oraz wychowania fizycznego.

W przygotowywanej przez miasto ofercie znajdują się także dwa rodzaje studiów podyplomowych dla nauczycieli (szczegóły poniżej) oraz niezwykle ciekawa propozycja utworzenia klas patronackich w szkołach technicznych, gdzie uczniowie (a więc potencjalnie nasi przyszli studenci)  kształciliby się już pod okiem wykładowców Politechniki Opolskiej.

Założenia pilotowanego przez dr Bronisławę Ogonowski projektu współpracy z uczelnią, zaproponowane przez Wydział Oświaty:

 

  • Studia podyplomowe dla nauczycieli zawodu (uaktualnienie wiedzy i umiejętności z zakresu wszystkich wydziałów Politechniki; studia modułowe)
    Nauczyciele zawodu uczący w ponadgimnazjalnych  szkołach zawodowych to najczęściej osoby z dłuższym stażem zawodowym, ich wiedza i umiejętności wymagają odświeżenia. Aktualna wiedza powinna odnosić się zarówno do spraw merytorycznych, jak i metodycznych. Nauki ścisłe rozwijają się na tyle szybko, że każdy nauczyciel zajmujący się elektryką, elektrotechnika, mechaniką, automatyką, mechatroniką, czy budownictwem powinien aktualizować swoją wiedzę. Dodatkowo zmienia się odbiorca – uczeń, który ma zupełnie nowe wymagania związane ze światem w którym żyje, co powoduje konieczność doskonalenia także metod przekazywania wiedzy. Połączenie zajęć przedmiotowych i metodyki pozwoli nauczycielom profesjonalnie kontynuować nauczanie nowego pokolenia. W program zajęć w ramach studiów podyplomowych mogą być włączeni także metodycy z MODN w Opolu.
  • Studia podyplomowe Technologie informacyjne w dydaktyce – dla nauczycieli wszystkich przedmiotów, na wszystkich etapach edukacyjnych.
    Wśród kompetencji kluczowych jedną z najistotniejszych jest umiejętność posługiwania się technologiami informacyjnymi. Dzieci i młodzież dorastają pośród technologii, jednak w ocenie rodziców i nauczycieli nie wykorzystują ich w sposób dla nich optymalny, tym samym narażają się na różnego rodzaju zagrożenia. Przygotowanie nauczycieli wszystkich przedmiotów do wykorzystywania możliwości technicznych (tablice interaktywne, Internet, programy komputerowe) w dydaktyce pozwoli na kształtowanie w uczniach umiejętności optymalnego wykorzystania IT w uczeniu się i w życiu codziennym, a tym samym będzie miało oddziaływanie profilaktyczne. Innowacją byłoby połączenie wiedzy i doświadczenia dydaktycznego doradców metodycznych w umiejętnościami z zakresie IT wykładowców Politechniki.
  • Staże i zatrudnienie nauczycieli zawodu w szkołach zawodowych oraz centrach kształcenia praktycznego i ustawicznego (do nauczania przedmiotów mechanicznych, elektrycznych, budowlanych).
    Propozycja dotyczy absolwentów pierwszego stopnia studiów zawodowych, aktualnych studentów drugiego stopnia studiów oraz doktorantów. Po odbyciu kursu nadającego kwalifikacje pedagogiczne (zorganizowanego przez Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli) będą mogli stanowić zaplecze dla dyrektorów w przypadku czasowego lub całkowitego braku nauczyciela zawodu. Osoby zainteresowane będą mogły podjąć pracę w szkole lub centrum kształcenia praktycznego w okresie studiów lub docelowo. Dotyczy to wszystkich kierunków technicznych oraz wychowania fizycznego.
  • Utworzenie klas patronackich – Zespół Szkół Mechanicznych, Zespół Szkół Elektrycznych, Zespół Szkół Budowlanych, Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych, Zespół Szkół Ekonomicznych, szkoły zawodowe w województwie (np.: Nysa, Olesno, Kędzierzyn-Koźle, Brzeg)
    Uczniowie tych szkół to potencjalni studenci Politechniki Opolskiej, zainteresowanie ich ofertą PO, jako najbardziej atrakcyjną (możliwości staży, praktyk zagranicznych, nauka chińskiego, wykładowcy z pasją, wysoki poziom nauczania, możliwość zatrudnienia po studiach, kształcenie dualne, itd.), jest jednym z elementów działań rekrutacyjnych. Tworzone klasy patronackie będą skupiały uczniów – pasjonatów, stąd będzie można nadać im status elitarności, tym bardziej, że zajęcia będą prowadzili także wykładowcy PO. Część zajęć będzie odbywała się na Politechnice, uczniowie będą brali udział w różnego rodzaju wydarzeniach na uczelni, itd.

 

Kategoria: Aktualności | Tagi: absolwenci, nauczyciel zawodu, studia podyplomowe, Urząd Miasta Opola

O autorze

Lucyna Sterniuk-Gronek

Dział Promocji, Komunikacji i Kultury
ul. Prószkowska 76 (budynek nr 5), 45-758 Opole
e-mail: l.sterniuk-gronek@po.opole.pl
https://sasiadowanie.blogspot.com/

Podobne wpisy

Trzy osoby pozują trzymając tekturową ramkęPOligeniusze 2023→

Grupa osób w czarnych togach podrzuca biretyPierwsze w historii wręczenie dyplomów absolwentom kierunków technicznych→

Dwie studentki przy urządzeniu technicznym z kablamiNowe możliwości w dwa semestry→

Grupa młodych ludzi w togach podrzuca biretyBirety w górę! Absolwenci WEiZ odebrali dyplomy→

Nasi naukowcy poprawią pracę systemów ciepłowniczych w czterech krajach

advertisement

Innowacyjne rozwiązanie: fantom miednicy może pomóc w radioterapii

advertisement

Przyjechał na dwa lata, zostaje na dłużej

advertisement

Nasz Facebook

Ważne

  • Dwie kobiety i mężczyzna podpisujący dokumenty przy stole, w tle stojaki z flagami

    Współpraca z Tierra del Fuego

    18 sierpnia 2023 / Anna Kułynycz
  • Grupa studentów siedzi przed komputerami

    Kierunek ważny dla regionu: PKA pozytywnie oceniła zarządzanie i inżynierię produkcji

    8 sierpnia 2023 / Anna Kułynycz
  • Trzech młodych mężczyzn w granatowych fartuchach stoi przy obrabiarce cyfrowej. Jeden z nich trzyma uchwyt od drzwi komory urządzenia

    Mechanika i budowa maszyn z kolejną pozytywną akredytacją!

    28 lipca 2023 / Kamil Kalinowski
advertisement
  • Facebook
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

WI@DOMOŚCI UCZELNIANE on-line

Redaktor naczelna:
Lucyna Sterniuk-Gronek
l.sterniuk-gronek@po.opole.pl
Zdjęcia:
Sławoj Dubiel
s.dubiel@po.opole.pl

KONTAKT

Sekcja Promocji i Kultury
Politechniki Opolskiej
ul. Prószkowska 76, bud. nr 5
45-758 Opole
tel.: 77 449 8126

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania i opracowywania redakcyjnego
nadesłanych materiałów. Wiadomości Uczelniane podlegają Biuru Rektora i realizują zadania wynikające z misji kreowania pozytywnego wizerunku Politechniki Opolskiej.

 
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
 
 

Archiwa

 

©2013 - 2017 Politechnika Opolska | Wiadomości Uczelniane

Menu