Okazuje się, że absolwentami kierunków technicznych zainteresowany jest nie tylko przemysł i zakłady produkcyjne, ale też Urząd Miasta, który poszukuje kadr dla szkolnictwa zawodowego w Opolu.
Zgodnie z opracowaną przez Ratusz ofertą, absolwenci studiów I stopnia, przygotowując się do dyplomu magisterskiego, mogliby równolegle uczyć w szkołach, a gdyby spodobała im się praca z młodzieżą – oczywiście związać się z oświatą na dłużej.
Nie jest łatwo znaleźć dobrego nauczyciela zawodu – mówi dr Bronisława Ogonowski Kierownik Referatu Wspomagania i Strategii Edukacyjnej Wydziału Oświaty w Urzędzie Miasta – pedagodzy uczący w szkołach technicznych są osobami z wieloletnim stażem pracy i może się okazać, że za kilka lat zawód nauczyciela przedmiotów zawodowych stanie się zawodem deficytowym. Poza tym w związku z coraz większym zainteresowaniem kształceniem zawodowym absolwentów gimnazjów zwiększa się liczba godzin przedmiotów zawodowych.
Rozwiązaniem tej sytuacji może być pozyskanie dla szkół absolwentów politechniki. Aby podjąć pracę w szkole lub w Centrum Kształcenia Praktycznego wystarczyłoby odbycie odpowiedniego kursu nadającego kwalifikacje pedagogiczne, zorganizowanego przez Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Propozycja ta dotyczy absolwentów pierwszego stopnia studiów zawodowych, aktualnych studentów drugiego stopnia studiów oraz doktorantów wszystkich kierunków technicznych oraz wychowania fizycznego.
W przygotowywanej przez miasto ofercie znajdują się także dwa rodzaje studiów podyplomowych dla nauczycieli (szczegóły poniżej) oraz niezwykle ciekawa propozycja utworzenia klas patronackich w szkołach technicznych, gdzie uczniowie (a więc potencjalnie nasi przyszli studenci) kształciliby się już pod okiem wykładowców Politechniki Opolskiej.
Założenia pilotowanego przez dr Bronisławę Ogonowski projektu współpracy z uczelnią, zaproponowane przez Wydział Oświaty:
- Studia podyplomowe dla nauczycieli zawodu (uaktualnienie wiedzy i umiejętności z zakresu wszystkich wydziałów Politechniki; studia modułowe)
Nauczyciele zawodu uczący w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych to najczęściej osoby z dłuższym stażem zawodowym, ich wiedza i umiejętności wymagają odświeżenia. Aktualna wiedza powinna odnosić się zarówno do spraw merytorycznych, jak i metodycznych. Nauki ścisłe rozwijają się na tyle szybko, że każdy nauczyciel zajmujący się elektryką, elektrotechnika, mechaniką, automatyką, mechatroniką, czy budownictwem powinien aktualizować swoją wiedzę. Dodatkowo zmienia się odbiorca – uczeń, który ma zupełnie nowe wymagania związane ze światem w którym żyje, co powoduje konieczność doskonalenia także metod przekazywania wiedzy. Połączenie zajęć przedmiotowych i metodyki pozwoli nauczycielom profesjonalnie kontynuować nauczanie nowego pokolenia. W program zajęć w ramach studiów podyplomowych mogą być włączeni także metodycy z MODN w Opolu.
- Studia podyplomowe Technologie informacyjne w dydaktyce – dla nauczycieli wszystkich przedmiotów, na wszystkich etapach edukacyjnych.
Wśród kompetencji kluczowych jedną z najistotniejszych jest umiejętność posługiwania się technologiami informacyjnymi. Dzieci i młodzież dorastają pośród technologii, jednak w ocenie rodziców i nauczycieli nie wykorzystują ich w sposób dla nich optymalny, tym samym narażają się na różnego rodzaju zagrożenia. Przygotowanie nauczycieli wszystkich przedmiotów do wykorzystywania możliwości technicznych (tablice interaktywne, Internet, programy komputerowe) w dydaktyce pozwoli na kształtowanie w uczniach umiejętności optymalnego wykorzystania IT w uczeniu się i w życiu codziennym, a tym samym będzie miało oddziaływanie profilaktyczne. Innowacją byłoby połączenie wiedzy i doświadczenia dydaktycznego doradców metodycznych w umiejętnościami z zakresie IT wykładowców Politechniki.
- Staże i zatrudnienie nauczycieli zawodu w szkołach zawodowych oraz centrach kształcenia praktycznego i ustawicznego (do nauczania przedmiotów mechanicznych, elektrycznych, budowlanych).
Propozycja dotyczy absolwentów pierwszego stopnia studiów zawodowych, aktualnych studentów drugiego stopnia studiów oraz doktorantów. Po odbyciu kursu nadającego kwalifikacje pedagogiczne (zorganizowanego przez Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli) będą mogli stanowić zaplecze dla dyrektorów w przypadku czasowego lub całkowitego braku nauczyciela zawodu. Osoby zainteresowane będą mogły podjąć pracę w szkole lub centrum kształcenia praktycznego w okresie studiów lub docelowo. Dotyczy to wszystkich kierunków technicznych oraz wychowania fizycznego.
- Utworzenie klas patronackich – Zespół Szkół Mechanicznych, Zespół Szkół Elektrycznych, Zespół Szkół Budowlanych, Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych, Zespół Szkół Ekonomicznych, szkoły zawodowe w województwie (np.: Nysa, Olesno, Kędzierzyn-Koźle, Brzeg)
Uczniowie tych szkół to potencjalni studenci Politechniki Opolskiej, zainteresowanie ich ofertą PO, jako najbardziej atrakcyjną (możliwości staży, praktyk zagranicznych, nauka chińskiego, wykładowcy z pasją, wysoki poziom nauczania, możliwość zatrudnienia po studiach, kształcenie dualne, itd.), jest jednym z elementów działań rekrutacyjnych. Tworzone klasy patronackie będą skupiały uczniów – pasjonatów, stąd będzie można nadać im status elitarności, tym bardziej, że zajęcia będą prowadzili także wykładowcy PO. Część zajęć będzie odbywała się na Politechnice, uczniowie będą brali udział w różnego rodzaju wydarzeniach na uczelni, itd.