Mowa o Elsevier, jednym z największych światowych wydawnictw naukowych, które właśnie wydało artykuł dr Darii Hołodnik z Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii Politechniki Opolskiej dotyczący promowania turystyki gastronomicznej, będącej wizytówką Francji.
– W trakcie stażu naukowego w Dolinie Rodanu (pod Lyonem) prowadziłam badania dotyczące powstającej destynacji gastronomicznej. To specjalistyczna destynacja, która nazywa się Vallée de la Gastronomie-France, powołana do branding’u produktów, eventów i aktywności związanych z uprawianiem turystyki gastronomicznej. Mój projekt badawczy polegał na weryfikacji sieci współpracy uczestników rynku turystyki gastronomicznej (m.in. biur informacji turystycznej, winiarni, restauracji, butikowych sklepików rzemieślniczych, producentów żywności, organizatorów festiwali kulinarnych), ale także przebiegu ich certyfikacji w ramach tworzenia nowej marki destynacji. Celem dla francuskich pomysłodawców tego przedsięwzięcia było rozsławienie marki Vallée de la Gastronomie w skali światowej i przez to spowodowanie wzrostu jakości doświadczeń gastronomicznych – opisuje dr Daria Hołodnik z Katedry Turystyki i Rekreacji Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii Politechniki Opolskiej.
Chociaż turystyka gastronomiczna w Polsce jak i w wielu innych krajach europejskich raczkuje, to we Francji jest bardzo popularna. – Francuzi słyną z dobrego jedzenia i dbałości o jego celebrację. Dopytują o pochodzenie produktu, ich świeżość, a nawet obszar (apelację) producenta, od jakiego będą pić wino lub konsumować ser w restauracji. Wcielają w życie zasadę, że dobre samopoczucie człowieka jest uwarunkowane tym, jak się odżywia. Jeżeli mają do wyboru wydać pieniądze na lepsze jedzenie albo na wyższy czynsz, to oczywiście wybiorą mieszkanie o mniejszym standardzie. Dla Francuzów spotkanie towarzyskie kręci się wokół jedzenia, które jest także jednym z głównych tematów ich rozmów – zauważa dr Daria Hołodnik, której wyniki badań opublikowało właśnie światowe, prestiżowe wydawnictwo Elsevier.
– Do tej pory moje osiągnięcia naukowe publikowano w renomowanych polskich czasopismach. Wyznaczyłam sobie cel, aby napisać w wysoko punktowanym i bezpłatnym czasopiśmie, które jest uznawane w mojej branży za najwyższy poziom: Journal of Hospitality and Tourism Management (wydawnictwa Elsevier). Nim artykuł został opublikowany, był recenzowany trzykrotnie. Dlatego trzeba być cierpliwym, upartym i mieć bardzo dobre badania. To ogromna satysfakcja, choć okupiona dwuletnim procesem analiz i pisania na najwyższym poziomie – podkreśla dr Daria Hołodnik.
Artykuł o którym mowa, znajduje się tutaj.