Dział Kształcenia podsumował kolejną edycję studenckiej ankiety oceny zajęć dydaktycznych i nauczycieli akademickich.
Ankieta została przeprowadzona w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu USOSweb, w dniach od 1 czerwca do 19 lipca
2020 r. W tym czasie studenci zarejestrowani w systemie USOS, mieli możliwość oceny jakości zajęć prowadzonych w semestrze letnim 2019/2020. Korzystając z mobilnego USOS PO można było wypełnić ankietę w dowolnym i dogodnym dla siebie czasie.
W związku z tym, że większość zajęć w ubiegłym semestrze odbyła się
w formie zdalnej, studenci zostali poproszeni o wyrażenie swoich spostrzeżeń i doświadczeń również na temat tej formy nauczania. Z uwagi na sytuację epidemiczną, nie tylko studenci ale również prowadzący musieli przestawić się na inny tryb nauczania, którego część z nich nie praktykowała nigdy albo tylko okazjonalnie.
Tym bardziej z optymizmem przyjmujemy fakt, że na około 700 komentarzy studentów, 70% z nich to komentarze pozytywne.
Ankietowani studenci pozytywnie ocenili profesjonalne przygotowanie zajęć przez prowadzących, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i merytorycznym. Podkreślali:
– regularne wykłady i konsultacje online,
– dobrą organizację zajęć online,
– dobre wykorzystanie platformy moodle,
– szybkie i rzeczowe odpowiedzi na zadawane pytania,
– umiejętność przekazania trudnego materiału w sposób rzeczowy, jasny i zrozumiały,
– konsultację przerabianego materiału na bieżąco, co umożliwiło jego sprawną realizację,
– ciekawie realizowane tematy,
– wysoki poziom przygotowanych zajęć,
„Wykładowca bardzo zaangażowany w przedmiot, prowadzi zajęcia z pasją i nie jest to dla niego tylko praca. Bardzo dobrze tłumaczy każdy ruch, zwraca uwagę na każdego studenta, podchodzi indywidualnie do każdego błędu i problemu. Potrafi zaciekawić przedmiotem, sprawia, że jest dostępny i prosty. Otwarty na każdego studenta, miły, taktowny, wzór dobrego wykładowcy, który nie przedstawia tylko swojego zakresu wiedzy, ale i zachęci studenta do czynnego brania udziału w zajęciach. W razie pytań, wątpliwości otwarcie odpowiada i w razie potrzeby koryguje.”
Jako mocną stronę studenci wskazywali urozmaicone, interaktywne metody dydaktyczne umożliwiające nabycie lub usystematyzowanie wiedzy z danej dziedziny, np.:
– przejrzyste i dobrze przygotowane materiały, które pozwoliły na zrozumienie zagadnień realizowanych na zajęciach,
– materiały przekazywane na YT, klarowne, jasno tłumaczące temat,
– filmy, w których prowadzący jasno omawia realizowane zagadnienia,
– systematycznie przekazywane materiały do zajęć, które umożliwiały dobre przygotowanie do zaliczenia przedmiotu,
„Prowadzący zajęcia „zaprezentował bardzo wysoki poziom wiedzy oraz przygotowania do zajęć. Nawet przeprowadzenie zajęć laboratoryjnych bez laboratorium nie stanowiło dla niego problemu. A dla nas nie stanowiło problemu się czegoś nauczyć. Doktor jest bardzo hojny jeśli chodzi o obdarowywanie studentów w materiały. Tu głównie mam na myśli to, że dostaliśmy autorskie materiały filmowe, które powiedziały nam co robić i dlaczego, w programie do symulacji. Jak łatwo zauważyć po moim wywodzie jestem zadowolony, ale nie dlatego, że udało mi się zaliczyć przedmiot, ale dlatego, że to bardzo dobry prowadzący”
Ankietowani podkreślali istotę jasnego, zrozumiałego przekazywania wiedzy, z uwzględnieniem najważniejszych zagadnień i odniesień do praktyki.
„Pani doktor jest uśmiechniętą, pomocną ale i wymagającą wykładowczynią. Uważam, że wiele czasu poświęca by we właściwy sposób przekazać wiedzę – to widać po sposobie przekazywania wiedzy; nie zostawia pytań bez odpowiedzi, wie do jakich źródeł odesłać studenta w razie potrzeby zgłębienia tematu. Student rozumie, jakie narzędzia da mu ten przedmiot i będzie wiedział jak w odpowiedniej sytuacji z tego skorzystać.”
Ważnym dla studentów czynnikiem dodatkowo kształtującym atmosferę na zajęciach, były:
– wyrozumiałość i życzliwość prowadzącego zajęcia,
– gotowość do tłumaczenia niezrozumiałych zadań,
– otwartość na dyskusję,
„Bardzo życzliwy wykładowca, bardzo szybko odpisuje na maile i dostępny jest o każdej porze. Jak dla mnie rewelacyjny! Potrafi przekazać bardzo trudny materiał w sposób zrozumiały. To była dla mnie ogromna przyjemność spotkać takiego wykładowcę”
„Świetna prowadząca, przyjazna atmosfera na zajęciach, nie odczuwa się stresu, a mówienie w języku obcym może być stresujące”
Ankietowani studenci podkreślali również wagę jasnego określenia zasad i wymagań oraz konsekwentnego ich przestrzegania. Pozytywnie oceniali sprawdzanie na bieżąco zadań, a w szczególności komentarze do ocenianych zadań, pozwalające na skorygowanie błędów.
„Materiał nie wykraczał poza sylabus, który został nam przedstawiony. Nie zostaliśmy zarzuceni materiałami, sposób zaliczenia był jasno przedstawiony. Panująca pandemia nie miała większego wpływu na realizacje zadań”
Negatywne wypowiedzi studentów (30%) dotyczyły m.in. braku skutecznej komunikacji, braku informacji zwrotnej od prowadzącego w czasie zdalnego nauczania, czy zbyt dużej ilości przekazywanego przez prowadzącego materiału.
„Prezentację były przedstawione w chaotyczny sposób, nie na każdych zajęciach było możliwe dokładne zrozumienie przekazywanej treści.”
Zarówno z pozytywnych, jak i negatywnych opinii władze Uczelni wyciągną wnioski na przyszłość. Analiza mocnych i słabych stron procesu kształcenia pozwoli nam na podjęcie działań doskonalących, a co za tym idzie poprawę jakości prowadzonych zajęć.