Polityka rozwoju i stymulowania przedsiębiorczości – pod takim szyldem (nazwa przedmiotu w ramach specjalności Ekonomia menedżerska) studenci z Wydziału Ekonomii i Zarządzania Politechniki Opolskiej mieli okazję poznawać system wspierania przedsiębiorczości w regionie. Prowadząca przedmiot dr inż. Marzena Szewczuk-Stępień sporządziła listę podmiotów i osób które warto odwiedzić, i udało się. Praktyka wsparła proces kształcenia studentów a doświadczenia, które wynieśli z obcowania z realnymi podmiotami zdecydowanie podnoszą wartość zdobytej wiedzy akademickiej.
Wśród instytucji znalazły się oczywiście Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki oraz Park Naukowo-Technologiczny w Opolu, przecież to dwa główne podmioty gdzie kreowaniem polityki rozwoju i wspieraniem przedsiębiorczości zajmują się profesjonalnie. – relacjonuje dr inż. Marzena Szewczuk-Stępień, prodziekan ds. współpracy i rowzoju WEiZ – Przedstawiciele OCRG opowiadali studentom m.in. o dystrybucji unijnych pieniędzy z puli dla regionu na rozwój przedsiębiorczości, wspieraniu inwestorów i działających firm, programie mentoringu biznesowego, zakupach grupowych czy bazie Kompass. Podczas wizyty w PNT studenci mieli okazję sprawdzić, że pomysły biznesowe mają tam szansę się narodzić i rozwinąć, a technologia często przybiera postać produktu. Filozofia ta wyrażona jest w akronimie MIND, który rozwija się na 4 główne filary aktywności jednostki, a mianowicie: Mentoring, Innowacje, Nowość oraz Doskonalenie. Studenci zainteresowali się głównie obszarem mentoringu, który dotyczy głównie pracy nad pomysłem na biznes. Wsparcie start-up’ów w PNT realizowane jest m.in. dzięki opcji tzw. preinkubacji (użyczenie osobowości prawnej do prowadzenia działalności gospodarczej), opcji wirtualnego biura (użyczenie adresu) czy opcji co-workingu (udostępnienie przestrzeni do pracy).
PNT jest współorganizatorem cyklicznego wydarzenia start-up mixer, które pozwala integrować środowisko start-up’owe Opola. Edycja marzec 2019 to 36 wydanie tej inicjatywy jednak było to wydarzenie szczególne, bo prezentujące swoje pierwsze kroki w biznesie ale również komentujące i dzielące się doświadczeniem biznesowym ekspertki były same kobiety. Spotkanie miało miejsce w Narodowym Centrum Polskiej Piosenki w Opolu. Studenci mogli tym razem czerpać wiedzę dotyczącą wspierania przedsiębiorczości w Opolu. Taka inspiracja, nowe doświadczenia i ciekawe znajomości (po oficjalnej prezentacji odbyło się spotkanie networkingowe wraz z poczęstunkiem) na pewno pomogą w życiu zawodowym.
Na mapie podmiotów i miejsc znalazła się również Specjalna Strefa Ekonomiczna, a dokładnie firma International Automotive Components (IAC), której siedziba znajduje się właśnie w strefie. Studenci mieli okazję nie tylko poznać specyfikę funkcjonowania przedsiębiorstwa, które produkuje podzespoły do znanych marek samochodów takich jak Volvo czy Mercedes, ale przede wszystkim dowiedzieli się jak funkcjonuje korporacja międzynarodowa, jakie są plusy funkcjonowania w SSE ale poznali również receptę na „spełnionego pracownika”. Warsztat dotyczący tzw. KPI czyli kluczowych wskaźników efektywności na pewno wzbogacił pakiet wiedzy i umiejętności przyszłych menedżerów z WEiZPO.
Semestr powoli dobiega końca. Wisienką na przysłowiowym torcie będzie wizyta w przedsiębiorstwie MovieBird. Ta znana zdecydowanie bardziej w Hollywood niż Opolu firma produkuje wysięgniki do kamer. MovieBird na wdrażaniu innowacji zna się jak mało kto, posiada centrum badawczo-rozwojowe, które umożliwia dynamiczny rozwój nowych technologii, więc skoro na rozwój i sukces są skazani warto czerpać inspiracje od najlepszych.
Formami pracy, które realizowaliśmy na zajęciach, czyli w tradycyjnych ławkach szkolnych były również: rozgrywka w grę planszową – Chłopska szkoła biznesu – tutaj studenci wcielali się w role rzemieślników i zarabiali sprzedając produkty podczas wypraw handlowych. Zorganizowaliśmy również symulację negocjacji pomiędzy władzą samorządową, która przygotowała tereny aktywności gospodarczej a potencjalnym inwestorem, który zamierza ulokować firmę na tym właśnie terenie. Dyskusję obserwowali dziennikarze, którzy na bieżąco komentowali stan ustaleń.
Zajęcia terenowe, wizyty studyjne, rozmowy z instytucjami i osobami wspierającymi rozwój i aktywność gospodarczą – to forma zdobywania tzw. efektów uczenia się na studiach.