Dwa lata prac, konsultacji i dyskusji, w które zaangażowane było całe środowisko akademickie kraju, potem parlament i głowa państwa – dobiegło końca. Reforma nazywana przez twórców – Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod kierownictwem wicepremiera dra Jarosława Gowina „Konstytucją dla Nauki” z projektu stała się obowiązującym już od 1 października prawem.
O tym, co oznacza to dla Politechniki Opolskiej rektor uczelni prof. Marek Tukiendorf informował podczas wielu wystąpień, w tym również na spotkaniu ze społecznością akademicką, które odbyło się 13 czerwca 2018 r., na uroczystej sesji Rady Miasta Opola zorganizowanej z okazji święta Konstytucji 3 maja, czy podczas inauguracji roku akademickiego.
Jako zwolennik postulowanych rozwiązań, rektor podsumowuje założenia reformy słowami: mamy kształcić dobre kadry dla gospodarki i elastycznie reagować na jej potrzeby.
W specjalnym liście do pracowników rektor zwrócił się także z zapewnieniem:
Jako Zarząd Uczelni jesteśmy dobrze przygotowani do wprowadzania tych zapisów. Pragnę Państwa zapewnić, że nikogo nie dotkną żadne przykre skutki wprowadzenia zmian. Jesteśmy wszyscy jedną wspólną rodziną akademicką, jednocześnie wszyscy jesteśmy sobie potrzebni.
Na portalu www.nauka.gov.pl czytamy: Ustawa w sposób bardzo znaczący poprawia jakość prowadzenia studiów i studiów doktoranckich. Uciekamy od masowego kształcenia, które skutkowało obniżeniem poziomu nauczania. Rewolucjonizujemy kształcenie doktorantów. Tworzymy szkoły doktorskie z powszechnym systemem stypendialnym. (Piotr Müller, podsekretarz stanu w MNiSW, odpowiedzialny za koordynację prac nad ustawą.)
Najważniejsze aspekty nowej ustawy portal przybliża w kilku blokach:
Zarządzający uczelniami z większymi możliwościami i odpowiedzialnością
Wykładowcy z większymi pensjami i kosztem uzyskania przychodu
Polscy naukowcy bardziej widoczni w świecie
Zwiększenie nakładów na system
Wsparcie na miarę – dla każdego typu uczelni inne i dopasowane do potrzeb
Studenci bardziej chronieni i z dyplomem wartym więcej na rynku pracy
Doktoranci ze stypendiami
Autorzy reformy natomiast, na stronie https://konstytucjadlanauki.gov.pl/ przedstawiają korzyści nowego prawa dla trzech grup:
Dla doktorantów i młodych naukowców
- nowy model kształcenia przyszłych elit naukowych,
- powszechny system stypendialny dla doktorantów,
- dwie zasadnicze ścieżki uzyskania doktoratu,
- likwidacja niestacjonarnych studiów doktoranckich,
- urlopy rodzicielskie dla doktorantów,
- zwiększenie jakości kształcenia doktorskiego.
Dla studentów
- zachowana zasada bezpłatności studiów,
- stabilny system stypendialny,
- skuteczniejsze mechanizmy ochrony praw studentów,
- interdyscyplinarne programy kształcenia,
- podwyższenie jakości kształcenia oraz wartości dyplomów,
- promocja studiów dualnych i kształcenia praktycznego.
Dla kadry akademickiej i pracowników
- utrzymanie tradycji wolności akademickiej – wspólnota uczelni wybiera władze szkoły wyższej,
- nowy model skutecznego zarządzania uczelnią,
- nowa ścieżka kariery dydaktycznej,
- jakość badań i publikacji ważniejsza od ich liczby,
- gwarancja praw pracowniczych,
- promocja międzyobszarowości badań naukowych.
Gorąco zachęcamy do zapoznania się ze wszystkimi szczegółami dostępnymi na obu, wymienionych wyżej stronach!