Kolejny wykład w ramach Dziecięcej Politechniki Opolskiej poprowadziła dr Sabina Kubiciel -Lodzińska z Wydziału Ekonomii i Zarządzania. Opowiedziała m.in. o zawodach przyszłości.
W trakcie wykładu pt. „Programista, księgowa a może coolhunter? Kim mogę zostać w przyszłości” uczniowie dowiedzieli się m.in. czym się różni zawód wyuczony od zawodu wykonywanego oraz jakich specjalistów będą poszukiwać pracodawcy.
Przez cały czas trwania wykładu uczniowie aktywnie w nim uczestniczyli, odpowiadali na pytania m.in. próbowali sami podać definicję zawodu. Część z nich mówiła o tym, kim chciałaby zostać w przyszłości. Wśród dziecięcych studentów sporo było przyszłych lekarzy, architektów, fryzjerek oraz … farmerów. Rodzicie i opiekunowie dzieci obecni na sali wyjaśniali, jak przebiegała ich droga od edukacji do wykonywanego zawodu. Okazało się, że ukończenie jakiegoś kierunku kształcenia nie gwarantowało pracy w zawodzie. Jedna z mam opowiadała, że jest absolwentką historii, ale obecnie pracuje jako księgowa. Z kolei jeden z ojców przyznał, że ukończył ochronę środowiska, ale jest handlowcem.
– Przewiduje się, że ponad 65 proc. z was będzie wykonywać zawód, którego jeszcze nie ma – mówiła dr Sabina Kubiciel-Lodzińska. – Jedną z najbardziej pożądanych przez pracodawców cech jest i będzie kreatywność. Można próbować ją w sobie wytrenować. Uczniowie pytani, czym dla nich jest kreatywność mówili, że to pomysłowość, posiadanie wyobraźni, umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach.
Słuchacze Dziecięcej Politechniki Opolskiej wzięli udział w ćwiczeniach wspierających kreatywność. Na kartkach papieru rysowali linie, które później łączyli tworząc wymyślone zwierzęta i postacie oraz nadając im nazwy. Stworzono także zespół kreatywny, którego zadaniem było zrobienie czegoś ciekawego m.in. z kolorowego papieru, gazet, tektury, plastikowych nakrętek oraz drewnianych patyczków. Powstały m.in. różne zwierzęta, roboty, rakieta, samochody oraz kusza.
Na zakończenie uczniowie mogli sprawdzić swoje preferencje w wyborze kierunku dalszej nauki, a później zawodu. Wypełniali ankietę skłonności zawodowych.