Klasy patronackie, studia podyplomowe ,,szyte na miarę” dla potrzeb konkretnych szkół i ich nauczycieli, a także kursy pedagogiczne uprawniające absolwentów studiów I stopnia do pracy z uczniami – to elementy wspólnego projektu politechniki, miasta i opolskich szkół ponadgimnazjalnych. Chcemy sformalizować współpracę, która ma już miejsce i wesprzeć ją środkami unijnymi – mówi prorektor ds. współpracy i rozwoju prof. dr hab. Krzysztof Malik.
Pierwsze rozmowy w sprawie projektu toczyły się już w lutym, natomiast 13 kwietnia prorektorzy prof. Krzysztof Malik, prof. Krystyna Macek-Kamińska oraz prodziekani wszystkich wydziałów naszej uczelni, spotkali się z dyrektorami siedmiu opolskich szkół ponadgimnazjalnych (Zespołu Szkół Elektrycznych, Zespołu Szkół Budowlanych, Zespołu Szkół Mechanicznych, Zespołu Szkół Zawodowych nr 4, Zespołu Szkół Zawodowych im. Staszica, Zespołu Szkół Ekonomicznych, Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących), aby omówić dalsze szczegóły wspólnych działań.
W spotkaniu wzięła także udział dr Irena Koszyk – Naczelnik Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Opola, dr Bronisława Ogonowski – Kierownik Referatu Wspomagania i Strategii Edukacyjnej oraz pani Małgorzata Szeląg – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Zebranie to zapoczątkowało stworzenie projektu, którego głównym punktem będzie przemyślana i permanentna współpraca związana z doskonaleniem zawodowym nauczycieli przedmiotów, uwzględniająca preferencje zarówno rynku pracy jak i uczniowskie.
Oferta Politechniki Opolskiej polega na jej patronacie nad wybranymi, specjalnie utworzonymi klasami, które będą skupiały uczniów – pasjonatów. Klasom tym, będzie można nadać status wręcz elitarnych.
To bardzo ważny element projektu – mówi prof. Malik – chcielibyśmy, aby miał charakter kontaktów obustronnych i już , (wspólnie z dyrektorami szkół) przydzieliliśmy wydziały politechniki do klas, którymi będą się opiekowały wskazując po obu stronach osoby odpowiedzialne za ten element projektu.
Nauczycielom zawodu została przedstawiona bogata oferta studiów podyplomowych prowadzonych na naszej uczelni, a także deklaracja z naszej strony do utworzenia kierunków wedle zgłaszanych potrzeb nauczycieli.
Studia podyplomowe są jednym z najważniejszych elementów dydaktyki uczelni. – kontynuuje profesor – Pokazują jej wrażliwość na zmiany zachodzące w otoczeniu, czyli – mówiąc potocznie – pokazują na ile uczelnia jest ,,smart”.
Przedstawiciele wydziałów zadeklarowali również patronat nad olimpiadami i konkursami organizowanymi na szczeblu województwa. Ze strony pani dyrektor MODN padła propozycja kursów pedagogicznych dla naszych absolwentów, aby tuż po ukończeniu studiów mogli podjąć pracę w szkołach kształcących na różnych poziomach (podstawowych, gimnazjach, technikach i liceach). Jak mówi prof. Malik – Dla absolwentów to nobilitacja, a przy tym bardzo ciekawa propozycja zawodowa.
Wszystkie te przedsięwzięcia mają być finansowane ze środków unijnych.
Pod względem rekrutacyjnym, ten element współpracy jest korzystny dla obu stron, gdyż pracownicy uczelni prowadząc zajęcia w klasach patronackich kształcą potencjalnych kandydatów na studentów Politechniki Opolskiej, natomiast szkoły zawodowe mogą przyciągnąć potencjalnych uczniów, przedstawiając ofertę patronatu Politechniki Opolskiej.
Mamy nadzieję na owocną współpracę.
Korzystając z okazji chciałbym podziękować dziekanom i prodziekanom, którzy włączyli się w ten projekt – podsumowuje prorektor, snując już plany rozwinięcia współpracy na szkoły spoza miasta, gdzie przecież także uczą się nasi przyszli studenci.