Niemiecki Instytut Fraunhofera – jedna z największych, najbardziej innowacyjnych i liczących się organizacji naukowych wspierających przemysł w Europie – odchudził już niegdyś plik muzyczny (format MP3 to ich produkt), teraz, we współpracy z Politechniką Opolską, Opolskim Parkiem Naukowo-Technologicznym, Uniwersytetem Technicznym w Chemnitz i Tower Automotiv – odchudzi samochody, aby były bardziej ekonomiczne i ekologiczne.
Będzie to możliwe dzięki zawartej dziś na politechnice umowie o współpracy, pod którą podpisy złożyli rektor prof. Marek Tukiendorf, dyrektor IF – prof. Reimund Neugebauer, dyrektor IF IWU (oddziału zajmującego się technologią plastyczną) prof. Dirk Landgrebe oraz prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski. W podpisaniu umowy wzięła również udział opolska konsul Niemiec pani Sabina Haake.
Uroczyste podpisanie dokumentów, zgodnie z którymi w Opolu ruszy pierwsze w Polsce centrum badawcze ,,Fraunhofera”, poprzedziło seminarium naukowe (International Colloquium on Lightweight Automobile Construction), w którym – obok sygnatariuszy, przedstawicieli środowiska akademickiego, przemysłu motoryzacyjnego, władz miasta i ekspertów referujących temat – wziął udział wicedyrektor Departamentu Innowacji Ministerstwa Rozwoju – Jan Staniłko.
Technologia lekkich materiałów używanych w motoryzacji to temat wyjściowy, od którego zacznie prace opolski oddział Instytutu (w planach są też samochody elektryczne oraz przetwórstwo węgla). Szlak w tej tematyce przetarł już zaprzyjaźniony z Politechniką Opolską prof. Lothar Kroll z Chemnitz, który pomógł uczelni w nawiązaniu cennego partnerstwa z niemieckim instytutem i który współpracuje z takimi potentatami branży jak Airbus czy Audi. Sekretem lekkich materiałów jest obserwacja przyrody, m. in. cienkich, ale wytrzymałych nici produkowanych przez jedwabniki.
Poprzedzoną wieloma staraniami (m. in. spotkaniem na szczeblu rządowym) obecność „Fraunhofera” w Opolu już podczas wczorajszej konferencji prasowej nazwano wydarzeniem na miarę podpisania umowy z NASA. Nie ma w tym cienia przesady – IF to miliardy euro przeznaczane rocznie na badania, ogrom wdrożeń i ponad 70 oddziałów, w których pracuje ok. 30 tysięcy naukowców.
Opolskie centrum zlokalizowane będzie w opolskim Parku Naukowo Technologicznym, a jego partnerem przemysłowym zostanie firma Tower Automotiv, której dyrektor generalny – Pär Malmhagen wziął udział w dzisiejszym wydarzeniu.
Jak jednak zauważył Przewodniczący Rady Miasta Opola Marcin Ociepa – IF to wielka szansa na przyciągnięcie do regionu kolejnych, ambitnych przedsiębiorstw, które będą rozwijać się przy (i dzięki) współpracy z politechniką.
Relacja filmowa już wkrótce!