Studentom Dziecięcej Politechniki Opolskiej ani w głowie wagarowanie! Na dzisiejszym spotkaniu czekał ich wykład o relacji między człowiekiem, a samochodem, pokaz fantastycznych quadów i całe mnóstwo atrakcyjnych prezentów! Kto chciałby przepuścić taką gratkę?
Profesor Jarosław Mamala z Wydziału Mechanicznego postawił kilka pytań:
1. Czy samochód osobowy w obecnej sytuacji ekonomicznej na świecie a szczególnie w Polsce jest potrzeby?
2. Czy jest bezpieczny? A zarazem, czy istnieje możliwość podróżowania samochodem bez kierowcy?
3. Czy i jak samochody szkodliwie oddziałują na środowisko naturalne?
Sytuacja ekonomiczna na świecie, mobilność człowieka i jego niezależność – opowiadał – spowodowała rozwój transportu na niewyobrażalną dużą skalę. Rozwinęły się wszystkie dostępne środki transportu (lotniczy, morski, kolejowy czy drogowy), dlatego też zanieczyszczenie powietrza wzrosło do poziomu krytycznego, mówi się, że zaczyna brakować paliwa a na świecie jest już ponad 1,2 mld samochodów.
Na Opolszczyźnie jest ich jeszcze więcej bo przypada około 550 pojazdów na 1000 mieszkańców. Czy tak musi być.? Czy są sposoby rozwiązania tej sytuacji?
Po wykładzie w holu Łącznika każdy mógł sobie zrobić zdjęcie na produkowanym w Opolu przez firmę Polaris quadzie i dowiedzieć się czegoś więcej na ich temat.
Dzięki uprzejmości Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, uczestnicy DPO mogli skorzystać z symulatora, który demonstruje co dzieje się z człowiekiem podczas wypadku, gdy nie są zapięte pasy bezpieczeństwa. Testy nadzorował Pan Henryk Dojka sekretarz WR BRD, a odważni otrzymali upominki.
W tym wykładzie – podsumowuje prof. Mamala – niejako na przekór modnym obecnie trendom, starałem się uświadomić, że posiadanie własnego samochodu nie jest rozwiązaniem problemów komunikacyjnych współczesnego społeczeństwa. Dlatego należy m.in. nieustannie:
- pogłębiać wiedzę i poszukiwać nowych technologii, które spowodują, że samochody będą przyjazne ale do tego potrzeba nowych studentów i przyszłych konstruktorów,
- trzeba jak najczęściej używać alternatywnych środków transportu, np. transportu zbiorowego,
- nieustanie kształtować zachowania proekologiczne.