Ponad 100 nauczycieli szkół średnich i podstawowych wzięło udział w konferencji dotyczącej praktycznych zastosowań matematyki, która odbyła się na Politechnice Opolskiej. Wszystko po to, aby obalić liczne stereotypy na temat królowej nauk.
– Jestem na profilu matematyczno-fizycznym, więc matematyka jest dla mnie ważnym przedmiotem. Bardzo się przydaje, rozwija myślenie. To nie tylko liczenie, dlatego jest przydatna wszędzie – podkreśla Kacper Brożyn, uczeń I LO w Opolu.
Ponieważ tacy uczniowie jak Kacper ciągle są w mniejszości, na Politechnice Opolskiej zorganizowano konferencję dla nauczycieli szkół średnich i podstawowych dotyczącą praktycznych zastosowań matematyki. Ponad 100 osób wzięło w niej udział.
– Warto zwrócić uwagę na społeczne nastawienie do matematyki. Karmimy młodzież z jednej strony lękiem i strachem, z drugiej taką troszkę ignorancją, niejeden rodzic mówi przecież do dziecka: „ja nie umiem, to ty też nie musisz”. To nie jest zbyt mobilizujące. Chcemy zrobić wszystko, żeby matematyka była przyjazna, żeby była bliższa dzieciom, żeby nie budziła lęku. Te działania podejmujemy na różnych poziomach. Dzisiaj rozpoczynamy cykl konferencji, które mają pokazać po co ta matematyka, gdzie ona w życiu jest potrzebna. Jaki partner były lepszy jeśli nie Politechnika Opolska, gdzie matematyka króluje – tłumaczy Aleksander Iszczuk, naczelnik Wydziału Oświaty UM Opola.






– W trakcie konferencji odczarowywaliśmy temat matematyki. Zależało nam głównie na tym, aby pokazać kilka fajnych pomysłów na zastosowanie zagadnień matematycznych w klasach prowadzonych jedynie teoretycznie. Uczniowie zwykle po wprowadzeniu zagadnienia matematycznego zadają pytanie: „po co mi to?”. Fajnie by było, gdyby nauczyciel potrafił odpowiedzieć i pokazać przykład zastosowania matematyki. Uzmysłowić, że ona jest wszędzie, można odnaleźć ją w każdej dziedzinie życia. Takie wydarzenia jak dzisiejsza konferencja na pewno ułatwiają nauczycielom pracę. Dzielimy się swoimi pomysłami, wiedzą. Wszystko po to, aby matematyka stała się znośna i przyjemna – mówi Bernarda Zarzycka, dyrektor LO nr I w Opolu, które współorganizowało konferencję.
– Uczniowie zawsze pytają, po co mają się uczyć np. logarytmów. Jeśli na fizyce wskażemy zastosowanie praktyczne, mówiąc np. o poziomie natężenie dźwięku, to wtedy okazuje się, że te wszystkie działania matematyczne są potrzebne – zauważa Anna Mamok, nauczycielka fizyki z II LO w Opolu. –Matematyka nie jest przedmiotem lubianym przez dzieci. Raczej się jej boją, bardzo często pada pytanie: „po co mi to wiedzieć?”. Dlatego zainspirował mnie temat konferencji, żeby umieć dzieciom pokazać, że matematyka jest przydatna w zasadzie w każdej dziedzinie naszego życia – mówi Dorota Bogdańska, nauczycielka matematyki z Katolickiej Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Biadaczu.
– Matematyka na uczelniach technicznych jest specyficzna. Jest potrzebna do przemysłu, zajęć technicznych. Czasem pomagamy studentom, prowadzimy kursy zdalne, które wspomagają studiowanie matematyki na każdym kierunku inżynierskim. Matematyka to królowa nauk, to także nasze życie. Każdy kawałek naszego życia jest opisywalny wzorami. Gdybyśmy nie potrafili tego zrobić, to nie mamy medycyny, inżynierii ani także nauk humanistycznych, gdzie jest potrzebna np. statystyka. Matematyka uczy nas logicznego myślenia, konkretnego postępowania. Każdy człowiek musi matematykę znać – podsumowuje dr Anida Stanik-Besler, prorektor ds. kształcenia i dydaktyki Politechniki Opolskiej.