Już za kilka dni rozpoczynamy rok akademicki w nowej perspektywie Ustawy 2.0. Obok obszarów naukowych i dydaktycznych wiele zmian zaproponowano również w obszarach organizacyjno-administracyjnych. Jedną z istotniejszych zmian w funkcjonowaniu uczelni jaką wprowadziła ustawa było powołanie do życia Rad Uczelni, które na dwóch największych opolskich uczelniach rozpoczęły swoje działanie wiosną tego roku.
Jeszcze przed przerwą międzysemestralną Rady Uczelni Politechniki Opolskiej i Uniwersytetu Opolskiego zadeklarowały chęć współpracy i podejmowania wspólnych inicjatyw. Historyczne, pierwsze spotkanie pierwszych Rad Uczelni odbyło się w dniu 25 września w Collegium Maius Uniwersytetu Opolskiego.
Spotkanie rozpoczął rektor profesor Marek Masnyk, który powitał wszystkich zebranych i krótko zreferował kilka najważniejszych wyzwań stojących przed uczelnią w nadchodzącym roku. W drugiej części spotkania, po przedstawieniu swoich sylwetek, członkowie Rad oddali się twórczej dyskusji obejmującej:
- wymianę doświadczeń z dotychczasowego odbioru działań wśród społeczności akademickiej,
- przyszłe obszary współpracy rad uczelni,
- możliwości występowania ze wspólnymi inicjatywami do władz regionu i miasta,
- aktualną sytuację na rynku edukacji wyższej w Opolu,
- sposobów zwiększenia atrakcyjności studiowania w Opolu,
- wyzwania stojące przed uczelniami w związku z nową oceną parametryczną.
Rady Uczelni ustaliły również, iż w najbliższym czasie spotkają się na kolejnym wspólnym posiedzeniu roboczym, które umożliwi wypracowanie pomysłów na współpracę zarówno pomiędzy uczelniami jak i z interesariuszami zewnętrznymi. Rady podejmą w przyszłości również inicjatywę wspólnego spotkania z Marszałkiem Województwa Opolskiego oraz Prezydentem Miasta Opola.
Z dniem wejścia w życie nowego Statutu Politechniki Opolskiej Radzie Uczelni przydzielone zostają wszystkie obowiązki wynikające z przepisów Ustawy 2.0 uzupełnione szczegółowe zapisy Statutu w § 19.:
- Do zadań rady uczelni należy w szczególności:
1) opiniowanie projektu strategii Uczelni;
2) opiniowanie projektu statutu;
3) inicjowanie i opiniowanie kierunków współpracy Uczelni z otoczeniem gospodarczym;
4) monitorowanie gospodarki finansowej Uczelni;
5) monitorowanie zarządzania Uczelnią;
6) rekomendowanie działań służących rozwojowi Uczelni;
7) wskazywanie kandydatów na rektora, po zaopiniowaniu przez senat;
8) opiniowanie sprawozdania z realizacji strategii Uczelni;
9) uchwalanie programu naprawczego Uczelni wraz ze szczegółowym harmonogramem jego wdrażania zgodnie z art. 418 ustawy ;
10) monitorowanie wdrożenia programu naprawczego Uczelni;
11) uchwalanie aktualizacji programu naprawczego;
12) przedkładanie odpowiedniemu ministrowi programu naprawczego Uczelni.
- W ramach monitorowania gospodarki finansowej rada uczelni:
1) opiniuje plan rzeczowo-finansowy;
2) zatwierdza sprawozdanie z wykonania planu rzeczowo-finansowego;
3) zatwierdza sprawozdanie finansowe.
Dotychczas rada Uczelni realizowała zadania wynikające z Ustawy z z dnia 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zgodnie z Art. 230. „Ust. 6. W okresie od dnia powołania pierwszej rady uczelni do dnia wejścia w życie statutu, o którym mowa w art. 227 ust. 1, rada uczelni realizuje wyłącznie zadania, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz art. 22 ust. 2, ustawy, o której mowa w art. 1.”
Do zadań tych należało:
1) opiniowanie projektu statutu;
2) wskazywanie kandydatów na rektora, po zaopiniowaniu przez senat.
Udział Rady Uczelni w wyborach uzupełniających rektora Politechniki Opolskiej w roku 2019 określony został w Regulaminie Wyborczym przyjętym na posiedzeniu Senatu w dniu 4 września br..
Na podstawie zapisów regulaminu Rada Uczelni dokonała w dniu 12 września zgłoszenia kandydatów na rektora do Uczelnianej Komisji Wyborczej.
Po uzyskaniu od Przewodniczącego Senatu informacji o opinii senatu nt. kandydatów na rektora, Rada Uczelni na podstawie Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, art. 18 ust. 1 pkt. 5 „Do zadań rady uczelni należy: (…) 5) wskazywanie kandydatów na rektora, po zaopiniowaniu przez senat;” dokonała w dniu 19 września wskazania kandydatów na rektora w wyborach uzupełniających rektora Politechniki Opolskiej w roku 2019 w celu dokończenia kadencji 2016-2020.
Zgodnie z Regulaminem Rady Uczelni Politechniki Opolskiej informacje dotyczące Rady oraz jej funkcjonowania są udostępnione na stronie uczelni www.ru.po.opole.pl oraz w intranecie w zakładce UCZELNIA.
fot. Uniwersytet Opolski