Prezydent RP nadał tytuł profesora nauk inżynieryjno-technicznych prof. dr hab. inż. Jarosławowi Mamali z Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej.
Prof. Jarosław Mamala pracuje w Katedrze Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej. Z Politechniką Opolską związany jest od jej początków – jest absolwentem mechaniki Wyższej Szkoły Inżynierskiej, którą ukończył w 1996 roku broniąc pracę magisterską pt. „Porównawcze badania skuteczności hamowania pojazdów wyposażonych w ABS” – gdzie najpierw zaangażowany został w prace nad budową Stanowiskowego Symulatora Obciążenie Drogowego Silnika. To pozwoliło profesorowi na realizację pierwszego projektu naukowo-badawczego: „Identyfikacja i analiza procesów energetycznych w samochodzie osobowym z silnikiem o zapłonie iskrowym”.
Zaangażowanie profesora w kolejnych projektach naukowo-badawczych, pozwoliło na obronę pracy doktorskiej pt. „Proces sterowania mocą a wskaźniki pracy silnika ZI”.
Po zrealizowaniu własnego projektu badawczego pt. „Samochodowy układ napędowy o zerowej inercji”, prof. Jarosław Mamala opracował współautorski patent, a w 2012 roku obronił pracę habilitacyjną pt. „Kompensacja niedostatku siły napędowej w procesie rozpędzania samochodu osobowego”. Praca ta w konkursie organizowanym przez Urząd Patentowy RP w Polsce uzyskała nagrodę główną X edycji za na najlepszą pracę habilitacyjną, doktorską, magisterską i studencką.Oprócz zdobywania wiedzy naukowej, swój warsztat praktyczny profesor doskonalił w branży samochodowej jako dyrektor techniczny, brał także udział w licznych międzynarodowych szkoleniach i konferencjach naukowych branży motoryzacyjnej.
W kwietniu 2012 roku, jako profesor nadzwyczajny w Katedrze Pojazdów Jarosław Mamala kontynuował badania układów napędowych rozpoczęte przez prof. Wojciecha Siłkę i prof. Jerzego Jantosa, zaangażował się także w utworzenie nowoczesnego stanowiska badawczego do badania układów napędowych pojazdów drogowych i rolniczych oraz pierwszego w Polsce międzynarodowego oddziału Instytutu Fraunhofera.
Zainteresowania naukowe profesora skupiają się głównie na sterowaniu mocą w układzie napędowym samochodu osobowego analizie transferu mocy – opracował bardziej zaawansowany sposób kontrolowania transmisji mocy i siły napędowej w układzie napędowym samochodu osobowego.
Podsumowaniem dorobku profesora jest realizacja 9 projektów B+R z czego w czterech był kierownikiem. Obecnie jest autorem i współautorem 4 monografii, ponad 200 publikacji i 11 patentów, recenzentem 9 doktoratów, 2 monografii, recenzji i opinii w 7 przewodach habilitacyjnych a także promotorem dwóch rozpraw doktorskich obronionych z wyróżnieniem.
Prywatnie prof. Jarosław Mamala jest mężem i ojcem trójki dzieci, lubiący w wolnych chwilach jeździć motocyklem i zwiedzać Albanię.