Z satysfakcją informujemy, że troje profesorów Politechniki Opolskiej – Jolanta Królczyk, Dariusz Zmarzły oraz Grzegorz Królczyk otrzymało powołanie do zespołu doradczego w programie „Doktorat wdrożeniowy”.
Zespół stworzony przez ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina będzie pracował do 31 grudnia 2026 r.
Jak wyjaśnia prof. Grzegorz Królczyk – do zadań zespołu należeć będzie ocena wniosków o przyznanie środków finansowych w ramach programu „Doktorat wdrożeniowy” oraz przedstawianie ministrowi do spraw szkolnictwa wyższego i nauki wyników tej oceny wraz z propozycją przyznania środków finansowych albo odmowy ich przyznania oraz ocena raportów rocznych i końcowych z wykorzystania środków finansowych przyznanych na realizację tych zadań.
Program „Doktorat wdrożeniowy” został wprowadzony w 2017 r., jego celem jest tworzenie warunków do rozwoju współpracy pomiędzy środowiskiem naukowym, a środowiskiem społeczno-gospodarczym. Doktoraty wdrożeniowe prowadzone będą w ramach szkół doktorskich umożliwiając kształcenie uczestników studiów doktoranckich we współpracy z zatrudniającymi ich przedsiębiorcami.
Każda ze stron biorąca udział w programie czyli jednostka naukowa, przedsiębiorstwo i doktorant – wyniesie z udziału w programie wymierne korzyści. Jednostka naukowa uzyska ryczałtowe dofinansowanie kosztów wykorzystania infrastruktury badawczej na potrzeby badań prowadzonych przez uczestników programu. Przedsiębiorstwa natomiast nawiązują relację z jednostką naukową, która może być przydatna dla prowadzenia prac B+R ponadto mogą odliczyć od podstawy opodatkowania 100% kosztów osobowych związanych z zatrudnieniem doktoranta, o których mowa w drugiej ustawie o innowacyjności, a doktorant ma dostęp do laboratoriów, opiekę naukową, kształcenie w ramach szkoły doktorskiej oraz „podwójne wynagrodzenie”. Pierwsze – za pracę w przedsiębiorstwie, a drugie – w ramach stypendium z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Dzięki nowej formule doktoratu spotykają się dwa światy – nauka i biznes. Doktorant z doświadczeniem biznesowym, znający rynek i produkt, konfrontuje swój punkt widzenia z wiedzą naukowców.