Ulubioną grą nastolatków jest – owszem – piłka nożna, ale w wersji na play station, a ulubionym daniem warzywa, pod warunkiem, że to frytki. Większość uczniów boryka się z wadami postawy, wielu z otyłością, lub anoreksją, wszechobecny jest stres, nierzadkie narkotyki.
Kiedy więc podczas prac nad ostatnią reformą oświaty wprowadzono do podstawy programowej edukację zdrowotną i zalecono jej realizację głównie na zajęciach wf (polskie dzieci, jak mało które, mają je 4 razy w tygodniu) nikt nie kwestionował, że to bardzo dobry krok. Trudno przecież nie zgodzić się z założeniem, że szkoła powinna wychowywać młodzież do zdrowia. Czy jednak jest na to przygotowana?
Na to i wiele pokrewnych pytań próbowali odpowiedzieć naukowcy, którzy przyjechali z medycznych, pedagogicznych i sportowych uczelni z całej Polski, aby wziąć udział w konferencji Promocja zdrowego stylu życia w środowisku szkolnym, zorganizowanej wczoraj przez Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii oraz Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Raciborzu.
Przewodniczący obradom dr hab Jerzy Pośpiech, prof. PO z WWFiF brał udział w pracach nad wspomnianym, nowym prawem. Otwierając konferencję zapowiedział, że uczestnicy podejdą do problemu operacyjnie i zastanowią się, jak ,,technicznie” wprowadzić ową słuszną ideę na lekcje.
Gości przywitał dziekan wydziału dr hab. Zbigniew Borysiuk, który zauważył, że tematyka obrad wpisuje się w europejski i światowy trend.
Konferencję podzielono na trzy sesje, którym przewodniczyli kolejno prof. Bożena Zawadzka z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i kierujący komitetem organizacyjnym dr Paweł Nowak z Politechniki Opolskiej, prof. Weronika Wrona-Wolny z krakowskiej AWF i dr Beata Fedyn z PWSZ w Raciborzu oraz prof. Jerzy Pośpiech i – również pracująca w komitecie organizacyjnym dr Aleksandra Rogowska z Politechniki Opolskiej.
W sesjach omówiono
- rolę nauczyciela wychowania fizycznego w edukacji zdrowotnej.
- możliwości, ograniczenia, propozycje metodyczne rozwiązań dotyczących upowszechniania zdrowego stylu życia w środowisku szkolnym.
- biopsychospołeczny kontekst zdrowia w środowisku szkolnym.
- kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli w kontekście nowej podstawy programowej wychowania fizycznego.
Wszystkie, przedstawione referaty znalazły się w specjalnie przygotowanej monografii.