Społeczność Akademicka Politechniki Opolskiej
Szanowni Państwo,
w związku z trudną sytuacją, jaką obecnie mamy, związaną z zagrożeniem epidemiologicznym oraz wyzwaniami, jakie w związku z tym przed nami stoją, jak również dezinformacją szerzoną przez, jak się wydaje, nieodpowiedzialnych członków naszej społeczności, zmuszony jestem nie po raz pierwszy dementować nieprawdziwe lub tylko wybiórczo przedstawione informacje, które jedynie wpływają na zwiększenie poczucia niepewności naszych pracowników. Ze względu na rozmiar spraw obecnie prowadzonych przez Zarząd Uczelni, poszczególne obszary pogrupowano w następujący sposób:
A) Zestawienie najważniejszych faktów i krótkie komentarze dotyczące zapobiegania epidemii koronawirusa na Politechnice Opolskiej:
Zamknięcie uczelni wyższych w Polsce:
- 10 marca 2020 r. 11.30 – odbywa się nadzwyczajne posiedzenie KRUWiO – temat: zagrożenie epidemiologiczne. Rektor Uniwersytetu Medycznego, p. prof. Piotr Ponikowski wnioskuje o zamknięcie uczelni. Jako jedyny oficjalnie w publicznym wystąpieniu wspieram ten projekt (vide protokół z posiedzenia). Zostaje podjęta uchwała. W drodze powrotnej z Wrocławia na uczelnię proszę Biuro Organizacyjno-Prawne o przygotowanie stosownego zarządzenia dotyczącego zawieszenia wszystkich zajęć aż do odwołania. Zostaje wydane Zarządzenie w sprawie działań prewencyjnych podejmowanych w Politechnice Opolskiej w związku z zagrożeniem zdrowia publicznego spowodowanym zakażeniami koronawirusem SARS-Co V-2obejmujące m.in.:
a) wstrzymanie zagranicznych wyjazdów i przyjazdów studentów, doktorantów i pracowników Politechniki Opolskiej,
b) wstrzymanie przyjazdów do Uczelni gości z zagranicy,
c) odwołanie wszelkich konferencji i wydarzenia organizowanych przez Politechnikę Opolską i na jej terenie,
d) odwołanie wszelkich zajęć dydaktycznych na studiach stacjonarnych, studiach niestacjonarnych, w tym studiach doktoranckich, w szkole doktorskiej, studiach podyplomowych oraz na kursach dokształcających i innych formach kształcenia prowadzonych w Politechnice Opolskiej
e) wprowadzenie ,,pracy zdalnej” na Politechnice Opolskiej,
f) zobowiązanie pracowników, studentów, doktorantów Uczelni oraz osób wykonujących umowy na rzecz Politechniki Opolskiej do informowania o każdym podejrzeniu zachorowania wywołanego COVID-19 – utworzenie dedykowanego adresu mailowego oraz numeru telefonu,
g) wprowadzenie zaleceń do śledzenia komunikatów Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
– ZARZĄDZENIE NR 19 / 2020 Rektora Politechniki Opolskiej z dnia 10 marca 2020 r.
Jesteśmy jedną z trzech pierwszych uczelni w Polsce, jak nie pierwszą, która podjęła tak zdecydowane środki w walce z epidemią. W tym samym dniu fakt ten zostaje odnotowany w TVN24. Strona internetowa naszych Wiadomości Uczelnianych zawierająca komunikat o odwołaniu zajęć została na 18 marca 2020 r. odwiedzona przez ponad 8400 użytkowników! Ministerstwo odwołuje zajęcia dopiero dzień później.
Również 10 marca 2020 r.:
a) zostaje udostępniona dedykowana strona https://wu.po.opole.pl/komunikaty-dot-zagrozenia-koronawirusem/do śledzenia przez społeczność akademicką informacji dotyczącej zagrożeń związanych z COVID-19,
b) zostaje wydany komunikat do pracowników o wykorzystywaniu korespondencji e-mailowej oraz kontaktowania się telefonicznie w miejsce bezpośredniego,
c) zostaje wydany komunikat zobowiązujący do wstrzymania zakwaterowania nowych osób w domach studenta Politechniki Opolskiej oraz wprowadza się zakaz odwiedzin przez gości z zewnątrz,
d) zostaje powołany Koordynator ds. działań prewencyjnych związanych z rozpowszechnieniem się koronowirusa SARS-CoV-2.
2. 11 marca 2020 r. g. 8.30 – zebranie wybranej grupy pracowników celem uzgodnienia harmonogramu wdrażania nauczania e-learningowego. Ruszają prace w tym zakresie. W tym dniu również zostaje wydany komunikat o obowiązku uzyskania zgodny przez pracownika na wyjazdy krajowy. Podróże zagraniczne zostały zawieszone już wcześniej.
3. 12 marca 2020 r. zostaje wydany komunikat o konieczności opuszczania domów studenckich przez studentów i doktorantów. Również w tym samym dniu zostaje podjęta decyzja o wprowadzeniu pracy zdalnej wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
4. 13 marca 2020 r. jest pierwszym dniem, gdzie poleca się wszystkim pracownikom wykonywanie pracy zdalnej. W tym przypadku również byliśmy jedną z pierwszych, jak nie pierwszą Uczelnią, która wprowadziła tak daleko idące zasady bezpieczeństwa. Ministerstwo taką rekomendację publikuje dopiero 16 marca 2020 r.
5. 18 marca 2020 r. zostaje wydane zarządzenie w sprawie prowadzenia zajęć dydaktycznych w formie elektronicznej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
B) Zestawienie faktów i krótkie komentarze dotyczące procedury wyborczej na Politechnice Opolskiej:
- Regulamin wyborczy Politechniki Opolskiej – § 2 ust. 3. mówi: „Terminarz wyborczy dla wyborów przeprowadzanych przed rozpoczęciem kadencji organów Uczelni lub wyborów uzupełniających ustala uczelniana komisja wyborcza w drodze uchwały, z zastrzeżeniem ust. 4.” Mając powyższe na uwadze, rektor nie ma żadnego wpływu na terminarz wyborczy, który zgodnie z zapisami regulaminu wyborczego ustala Uczelniana Komisja Wyborcza, o czym osoby zainteresowane tym obszarem, a szczególnie zabierające publicznie w tej sprawie głos, mają obowiązek wiedzieć. Ponadto Uczelniana Komisja Wyborcza jest niezależnym ciałem kolegialnym i jakiekolwiek wpływanie na podejmowanie decyzje w mojej opinii jest niedopuszczalne. Jako rektor od samego początku do tej zasady niezmienne się stosuję i nie kierowałem oraz nie kieruję żadnych pism czy też nie przeprowadzałem i nie przeprowadzam żadnych rozmów z członkami Uczelnianej Komisji Wyborczej w temacie wyborów. Niestety tak przyjęte stanowisko nie spotyka się z aprobatą wszystkich kandydatów. W dniu 16 marca 2020 r. otrzymałem pismo przesłane również do wiadomości Uczelnianej Komisji Wyborczej, gdzie stwierdza się: „Proszę aby nowy termin jak również terminarz wybroczy przedstawiony przez Uczelnianą Komisję Wybroczą był opracowany w porozumieniu z Władzami Uczelni, Senatem, a także Samorządem Studenckim”. Mając na uwadze fakt, że pismo adresowane jest do rektora, należy jednoznacznie stwierdzić, że tak sformułowane oczekiwania są sprzeczne z cytowanym powyżej Regulaminem Wyborczym. Jeszcze raz podkreślam, że rektor nie ma (i nie powinien mieć) żadnego wpływu na kalendarz wyborczy. W mojej opinii ten brak podstawowej wiedzy wyborczej lub też brak zrozumienia zasad swobody oraz niezależności akademickiej, a ponadto odwoływanie się do treści, które nie są moimi wypowiedziami, jest jak się wydaje przesłanką do formułowania już na szerszym forum błędnych wniosków zamykających się słowami: „Tymczasem, niespodziewanie i w sprzeczności z zapisami uchwały oraz zaleceniami Ministerstwa, obecny Rektor Politechniki Opolskiej odgórnie ogłasza, że wybory Rektora odbędą się zgodnie z terminem wyborczym. Decyzja to została podjęta samodzielnie za zamkniętymi drzwiami, bez konsultacji z Senatem, który jest odpowiedzialny za terminarz wyborczy”. Zwracam uwagę, że nic takiego przeze mnie nie zostało ogłoszone bo … w oczywisty sposób wykracza to poza moje kompetencje, a ponadto terminarz wyborczy nie jest i też nie musi być konsultowany z Senatem. Ponadto, na co jeszcze raz zwracam uwagę, w tekście prasowym, do którego autor listu otwartego się odwołuje, jednoznacznie jest wskazane, co jest moją wypowiedzą, a co nią nie jest. Fragment, do którego kandydat na rektora się odwołuje, nie jest już moją wypowiedzią.
- Co budzi mój głęboki niepokój, powyżej opisana sytuacja, jak się wydaje nie jest pierwszą próbą wpływania na działania Uczelnianej Komisji Wyborczej przez nieuprawnione do tego osoby/organy Uczelni. Rada Uczelni 9 grudnia 2019 r. prawdopodobnie z naruszeniem ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lipca 2018 r. w zakresie § 23 ust. 2 pkt 2, bez wiedzy i zgody rektora, wezwała na spotkanie dwie osoby: p. dyr. Annę Jańdziak oraz p. dra Piotra Zamelskiego (obydwie osoby są członkami Uczelnianej Komisji Wyborczej). Jak się później okazało temat spotkania dotyczył regulaminu wyborczego, co poza wcześniej wskazanym naruszeniem Ustawy, mogło być również naruszeniem niezależności Uczelnianej Komisji Wyborczej tym bardziej, że ten obszar zupełnie nie należy do kompetencji Rady Uczelni. Wynikiem tych działań było skierowanie 12 grudnia 2019 r. przez Radę Uczelni, pisma do Ministerstwa w sprawie regulaminu wyborczego. Do dnia dzisiejszego Rada Uczelni nie poinformowała oficjalnie o tym fakcie zarządu uczelni. Chcę w tym miejscu wyraźnie podkreślić, iż w moim przekonaniu nie takiej współpracy pomiędzy organami Uczelni oczekuje w tak trudnych i niebezpiecznych czasach społeczność akademicka i to nawet pomijając fakt kolejnego możliwego naruszenia obowiązujących przepisów (ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lipca 2018 r. w zakresie § 23 ust. 2 pkt 1).
- W tym kontekście zwracam również uwagę, że kierując się dobrem i troską o zdrowie pracowników, w związku z zagrożeniem epidemiologicznym 14 marca 2020 r. pismem nr. RR/481/2020 Senatorowie Politechniki Opolskiej zostali przeze mnie poinformowani o odwołaniu posiedzenia Senatu zaplanowanego na 18 marca 2020 r. Decyzja ta spowodowała konieczność podjęcia 16 marca 2020 r. przez Uczelnianą Komisję Wybroczą uchwały nr 7/2020 w sprawie bezterminowego zawieszenia wyborów organów i osób, o których mowa w §2 ust. 2 pkt. 3 i 4 Regulaminu wyborczego (rektora, dziekanów i członków Senatu Politechniki Opolskiej). Jednocześnie korzystając z okazji informuję, że kolejne decyzje w sprawie następnego posiedzenia Senatu, będące w kompetencjach rektora, zostaną podjęte po analizie i zapewnieniu środków ograniczających do minimum ryzyko dla pracowników Politechniki Opolskiej.
- Chcąc uniknąć dalszej polemiki w przedmiotowej sprawie, informuję także, iż rektor (lub upoważniona przez niego osoba) z mocy Statutu i Ustawy ma obowiązek reprezentowania Uczelni na zewnątrz. W związku z obowiązującym prawem prasowym w przypadku zapytań kierowanych przez poszczególne redakcje, udziela im wyjaśnień zgodnie z wiedzą na daną chwilę. Co oczywiste powinno być również dla wszystkich, rektor nie ma wpływu na czas publikacji danej informacji. W związku z nieprawdopodobną dynamiką zmian otaczającej nas rzeczywistości, siłą rzeczy nie zawsze w momencie publikacji danej informacji jest ona w pełni aktualna.
Szanowni Członkowie Społeczności Akademickiej,
wyżej opisane działania są nakierowane przede wszystkim na troskę o bezpieczeństwo i zdrowie nas wszystkich. Pod każdą z tych niełatwych i jakże odpowiedzialnych decyzji – a powyżej została wskazana wyłącznie wybrana i wąska część – podpisałem się osobiście, biorąc za nie pełną odpowiedzialność. Głęboko wierzę, że jedynie taka postawa może, jeżeli nie wyeliminować to przynajmniej ograniczyć skutki związane z zagrożeniem epidemiologicznym. Ocenę tych działań pozostawiam Państwu, pracownikom i studentom Politechniki Opolskiej. Chcę też wyraźnie powiedzieć i podkreślić, że nie ma mojej zgodny na to, aby jakakolwiek osoba wykorzystywała tak trudną sytuację do tego, aby realizować wyłącznie swój indywidualny cel, czego przykładem może być skierowany do mnie 17 marca 2020 r. e-mail, w którym kandydat na rektora przesyła list otwarty i pisze na koniec: „Mam nadzieje, że załączony list pozwoli wyjaśnić nieścisłości komunikacyjne ważne dla trwającego procesu wyborczego”. Będę zawsze bronił swojego stanowiska, iż w obecnej sytuacji, jaka ma miejsce w Polsce i na świecie, chodzi przede wszystkim o życie i zdrowie nas wszystkich, a nie o proces wyborczy – nawet gdyby miało to oznaczać koniec zaszczytnej misji, jaka została mi powierzona we wrześniu ubiegłego roku. Wszak bycie rektorem nie ma żadnego znaczenia w zestawieniu ze zdrowiem każdego z pracowników i studentów w kierowanej przeze mnie instytucji. Taką deklarację składałem 23 września 2019 r. na spotkaniu wyborczym i konsekwentnie ją realizuję i realizował będę.
Jednocześnie, chciałby gorąco podziękować wszystkim pracownikom, studentom, doktorantom i innym osobom związanym z Politechniką Opolską za nieoceniony wkład i wytężoną pracę na rzecz naszej Alma Mater, w tym niewątpliwie trudnym dla nas wszystkich okresie, będącym próbą naszych charakterów i wyznawanych wartości. Chciałbym także prosić Was wszystkich, całą Społeczność Akademicką Politechniki Opolskiej o wzajemną życzliwość, zachowanie spokoju i zdrowego rozsądku w podejmowanych działaniach oraz o wzajemne wsparcie, bo tylko w ten sposób, wspólnie, o czym jestem przekonany, przetrwamy ten wymagający i niełatwy dla nas czas, a następnie aby po ustąpieniu pandemii, jak najszybciej wrócić do normalnych warunków funkcjonowania naszej Uczelni.
Z wyrazami głębokiego szacunku
Rektor
dr hab. inż. Marcin Lorenc