Browse: Home / Innowacyjny sposób badania opon samochodowych

Menu

Skip to content
  • Politechnika Opolska
  • Koła naukowe
Header image

Wiadomości UczelnianeLogo

Wiadomości Uczelniane | Politechnika Opolska

  • Facebook
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

Menu

Skip to content
  • Strona główna
    • Wywiady
    • Wszystkie aktualności
      • Dziecięca Politechnika Opolska
      • Odeszli
    • Wiadomości Uczelniane – archiwum (PDF)
  • Nauka
    • Wydarzenia naukowe
    • Popularyzacja wiedzy
    • Artykuły naukowe
      • Nauki przyrodnicze
      • Nauki inżynieryjne i techniczne
      • Nauki medyczne i nauki o zdrowiu
      • Nauki rolnicze
      • Nauki społeczne
      • Nauki humanistyczne
  • Studenci
    • Wydarzenia studenckie
    • AZS
    • Samorząd
    • Koła naukowe
  • Kultura
    • Wydarzenia kulturalne
    • Galeria II strona
  • Jednostki
    • Wydziały
      • Wydział Budownictwa i Architektury
      • Wydział Elektrotechniki Automatyki i Informatyki
      • Wydział Ekonomii i Zarządzania
      • Wydział Inżynierii Produkcji i Logistyki
      • Wydział Mechaniczny
      • Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii
    • Akademickie Biuro Karier
    • Biblioteka Główna
    • Dział Współpracy i Rozwoju
    • Instytut Konfucjusza
    • Dział Współpracy Międzynarodowej
    • Studium Języków Obcych
    • Opolski Park Naukowo Technologiczny
    • Uczelniany Ośrodek Informatyczny
    • Doktoranci
  • Na marginesie
    • Felieton
    • Galeria ,,Na marginesie”
    • Podróże
  • Nowa edycja stypendiów pomocowych dla studentów z Ukrainy
  • Rok wojny na Ukrainie
  • Wkrótce „Lipsk” przejdzie do historii
  • Na Wydziale Mechanicznym powołano Radę Gospodarczą
  • Politechnika rozpoczyna współpracę z liderem automatyki przemysłowej
Schemat badania opon samochodowych

Innowacyjny sposób badania opon samochodowych

Posted by Anna Kułynycz on 29 listopada 2021 in Aktualności, Jednostki, Nauka, Popularyzacja wiedzy, Wydział Mechaniczny, Wydziały | 693 Views

Grupa naukowców Politechniki Opolskiej opracowała innowacyjny sposób diagnostyki opon samochodowych za pomocą czujnika pola magnetycznego. W przyszłości to rozwiązanie pozwoli na kontrolę jakości opon bez konieczności ściągania kół do testu, a nawet bez zaangażowania kierowcy.

– Ta metoda pozwala na wcześniejsze wskazanie, że pozostała bardzo mała ilość warstwy mieszanki gumowej bieżnika. Pod bieżnikiem opony samochodowej znajduje się struktura zwana opasaniem. Składa się ona z drutów stalowych, które podczas jazdy ulegają odkształceniu i w wyniku efektu Villariego zmienia się ich pole magnetyczne. Za pomocą czujnika magnetycznego obserwujemy zmiany tego pola podczas eksploatacji. Na tej podstawie wnioskujemy czy bieżnik jest zużyty, czy też nie. Możemy także sprawdzić, czy opona była uszkodzona, naprawiana, czy też coś się do niej wbiło. Jesteśmy także w stanie oszacować czas eksploatacji opon oraz opisać, jak zmiany ciśnienia w oponach wpływają na ich pole magnetyczne – informuje prof. Sebastian Brol z Katedry Pojazdów Wydziału Mechanicznego Politechniki Opolskiej, który wraz z grupą naukowców opracował innowacyjny system badania zużycia opon samochodowych.

– Porównujemy, między innymi, stan bieżnika ze zmianami rozkładu pola magnetycznego opasania. W wyniku badań ustalono, że istnieje relacja wiążąca te dwa stany, a z wieloletniego doświadczenia wiemy, że rzadko się zdarza, żeby jedna metoda była w 100% wiarygodna, dlatego najlepiej w tej chwili stosować dwie metody do oceny stanu opony– mówi prof. Sebastian Brol.

Do badań opon samochodów osobowych naukowcy wykorzystują dość kompaktowe stanowisko wielkości dużej damskiej torebki. Składa się ono m.in. z wału, na którym umieszcza się koło. Obok znajdują się trzy mikrokontrolery służące do sterowania napędami, pomiarem i wymianą danych. – Zależy nam na tym, by była to metoda diagnostyczna, którą będzie można stosować bezpośrednio w samych pojazdach. Dzięki temu nie trzeba będzie ściągać koła do pomiaru, urządzenie zamontowane w aucie bez zaangażowania kierowcy będzie dokonywało pomiaru i sygnalizowało konieczność wymiany opony – zapowiada prof. Sebastian Brol.

W przyszłości ta metoda mogłaby być wykorzystywana jako uzupełniająca także przez biegłych sądowych, ale dopiero po solidnych badaniach porównawczych, które w tej chwili się toczą. Podczas testów naukowcy wykorzystują opony o różnym stopniu zużycia bieżnika,  od nowych aż do bardzo zużytych.
– Świadomość wśród kierowców jest duża w zakresie potrzeby wymiany opon. Chciałbym podkreślić, że oprócz tego, jak długo opony były eksploatowane, ważny jest także obciążenie, czyli ładunek, jaki dane auto przewozi – zaznacza prof. Sebastian Brol.

Schemat kinematyczny przyrządu pomiarowego oraz schemat pomiaru pola magnetycznego nad bieżnikiem.

Zmiany pola magnetycznego nad bieżnikiem w różnych kierunkach.

Ewolucja płaszczyzny magnetycznej wypadkowego pola magnetycznego w funkcji czasu.
Kategoria: Aktualności, Jednostki, Nauka, Popularyzacja wiedzy, Wydział Mechaniczny, Wydziały | Tagi: innowacje, prof. Sebastian Brol, Wydział Mechaniczny

O autorze

Anna Kułynycz

Dział Promocji, Komunikacji i Kultury
ul. Prószkowska 76 (budynek nr 5), 45-758 Opole
Stanowisko: specjalista ds. kontaktu z mediami
Tel.: 774498159
Tel.: 721-996-990
e-mail: a.kulynycz@po.edu.pl

Podobne wpisy

Za nami szósta edycja popularnego konkursu→

Rozświetlony budynek wieczorną porą„Mechaniczny by night”: ruszyły zapisy szkół→

Szary budynek widziany z lotu ptakaNa Wydziale Mechanicznym powołano Radę Gospodarczą→

Mężczyzna w kraciastym garniturze na tle bramy z napisem Politechnika OpolskaNasz naukowiec poprawił komfort podróży autokarem→

Piastonalia 2023: gwiazdy i mnóstwo atrakcji

advertisement

Dni Logistyka

Pomoc uchodźcom z Ukrainy

advertisement

Nasz Facebook

Ważne

  • Nowa edycja stypendiów pomocowych dla studentów z Ukrainy

    2 marca 2023 / Redakcja
  • Kobieta tuli dziewczynkę na tle okna

    Rok wojny na Ukrainie

    24 lutego 2023 / Anna Kułynycz
  • Postac w białym uniformie roboczym w remontowanym wnętrzu

    Wkrótce „Lipsk” przejdzie do historii

    22 lutego 2023 / Anna Kułynycz
advertisement
  • Facebook
  • Google Plus
  • Instagram
  • RSS
  • YouTube

WI@DOMOŚCI UCZELNIANE on-line

Redaktor naczelna:
Lucyna Sterniuk-Gronek
l.sterniuk-gronek@po.opole.pl
Zdjęcia:
Sławoj Dubiel
s.dubiel@po.opole.pl

KONTAKT

Sekcja Promocji i Kultury
Politechniki Opolskiej
ul. Prószkowska 76, bud. nr 5
45-758 Opole
tel.: 77 449 8126

Redakcja zastrzega sobie prawo skracania i opracowywania redakcyjnego
nadesłanych materiałów. Wiadomości Uczelniane podlegają Biuru Rektora i realizują zadania wynikające z misji kreowania pozytywnego wizerunku Politechniki Opolskiej.

 
  • Polityka prywatności
  • Deklaracja dostępności
 
 

Archiwa

 

©2013 - 2017 Politechnika Opolska | Wiadomości Uczelniane

Menu