Na Politechnice Opolskiej właśnie wdrażany jest system wydawania kluczy działający w oparciu o identyfikatory zbliżeniowe. Klucze znajdujące się na portierni wyposażone zostają w specjalne identyfikatory w postaci breloków z układem bezkontaktowym. Użytkownicy autoryzowani są w systemie na podstawie kart używanych na uczelni – Elektronicznych Legitymacji Pracowniczych (ELP), Elektronicznych Legitymacji Studenckich (ELS), Elektronicznych Legitymacji Doktoranta (ELD) i innych (np. Kart Gościa).
Na komputerach w portierniach instalowane są czytniki zbliżeniowe i oprogramowanie rejestrujące wydania i zwroty kluczy. Zapisywanie, przez pracownika ochrony, pobrania klucza do książki, zostaje zastąpione poprzez rejestrację elektroniczną. Użytkownicy przykładają swoją kartę do czytnika, a ich imię i nazwisko oraz zdjęcie, wyświetlane są na monitorze pracownika ochrony. Rejestracja wydania klucza jest błyskawiczna, dokonuje się po przyłożeniu klucza do czytnika przez portiera. Zwrot klucza rejestrowany jest jeszcze szybciej, wystarczy tylko zbliżyć wypożyczony klucz do czytnika. Obsługa portierni może w bardzo prosty sposób wyświetlić np. listę wydanych kluczy lub osób, które w określonym czasie pobierały dany klucz, a także informację o tym, kto pobrał poszukiwany klucz. W przypadku konieczności ewakuacji budynku pracownik ochrony, może szybko zidentyfikować pomieszczenia w których przebywają jeszcze osoby.
Z założenia klucze wydawane są osobom uprawnionym, tzn. takim, którym wcześniej przyznano w systemie uprawnienia do pobierania poszczególnych kluczy. System obsługuje jednak również sytuacje nietypowe, np. przypadki kiedy istnieje potrzeba wydania osobom nie posiadającym przy sobie karty pracowniczej, elektronicznej legitymacji studenckiej lub doktoranckiej, a nawet osobom bez odpowiednich uprawnień. Jednakże w takim przypadku wydanie klucza przez pracownika ochrony, wymaga potwierdzenia przez niego tożsamości i uprawnień osoby, jak również odnotowania w systemie przyczyny wydania klucza. Proces wydania kluczy w takim przypadku wydłuża się.
System docelowo obejmie wszystkie portiernie w budynkach na uczelni. Tym samym ułatwi wydawanie kluczy, zwłaszcza osobom, które pobierają je w różnych budynkach (np. pracownicy dydaktyczni) niejednokrotnie czekając aż pracownik ochrony potwierdzi posiadanie przez nią uprawnień do poboru klucza do danego pomieszczenia.
Uprawnienia do pomieszczeń w budynkach określają administratorzy wydziałowi. Opisywany system może być również wykorzystany do obsługi procesu wypożyczania sprzętu, np. przyrządów laboratoryjnych, laptopów, rzutników, innych urządzeń, wyposażenia sportowego lub narzędzi. Po wcześniejszym zarejestrowaniu tych przedmiotów w systemie, przyporządkowaniu do punktu wypożyczania i zdefiniowaniu uprawnień, można je wydawać upoważnionym osobom na takich samych zasadach jak ma to miejsce w przypadku kluczy w portierniach.
Obecnie trwa proces uruchamiania punktów wydawania kluczy na kolejnych portierniach, przypisywanie uprawnień do pomieszczeń i oznaczanie kluczy. Uruchomienie całego systemu planowane jest na drugą połowę bieżącego roku.
Oprogramowanie jest wdrażane przez firmę OPTeam S.A. w ramach realizowanego przez Politechnikę Opolską projektu : „Uczelnia Nowej Generacji – zwiększanie kompetencji kadry kierowniczej w ramach wdrażania nowych modeli zarządzania jakością”. Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską.