Podczas tegorocznego Opolskiego Festiwalu Nauki Studium Języków Obcych starało się zachęcić wszystkich uczestników różnorodnych wydarzeń – studentów, dzieci oraz ich rodziców i opiekunów – do nauki języków oraz pokazało tych, którzy na co dzień nauczaniem tych języków się zajmują.
Co przygotowaliśmy?
KONKURS „My passions”: Chcąc pokazać studentów z pasją, którzy uczęszczają na nasze lektoraty, zorganizowaliśmy po raz pierwszy konkurs związany z zainteresowaniami i pasjami naszych studentów. I cieszymy się bardzo, że na początek pojawił się aż…jeden student z pasją, który chciał pokazać nam „co go kręci”. Konkurs odbył się 10 czerwca o godz. 17.00 w budynku SJO. Temat prezentacji po angielsku: „From Turing, by bot, after education”.
A co powiedział nam sam uczestnik konkursu?
Maciej, student drugiego stopnia kierunku Informatyka:
Od zawsze interesowałem się innowacyjnym i nietypowym podejściem do sprawy. I tak też było w przypadku Alana Turinga, którego nietypowe podejście do rozszyfrowania Enigmy zakończyło się sukcesem. Kiedy wszyscy próbowali rozszyfrować ją „na piechotę” on uznał za zasadne, że skoro robi to maszyna, to i maszyna będzie w stanie to rozszyfrować. I tak właśnie narodziła się udana koncepcja, czyli Bomba Turinga – motyw przewodni prezentacji. W zasadzie, gdyby nie on, nie zaszlibyśmy tak daleko w dziedzinie informatyki. Kolejny etap prezentacji porusza kwestie związane z Testem Turinga i sztuczną inteligencją. W tym miejscu nie mogło zabraknąć, elementów związanych z Bot-ami, czy choćby randki z Cleverbot-em (https://www.cleverbot.com/). Ostatnim elementem prezentacji było zastosowanie nowoczesnej technologii w edukacji. Wydaje mi się, że ta część wzbudziła największe zainteresowanie wśród komisji konkursu.
I tak właśnie wygląda moja pasja, czyli zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji, życiu codziennym. W tym miejscu można by również powiedzieć o Internecie Rzeczy, ale to już temat na kolejną prezentacje.
KONCERT: Po konkursie, o godz. 18.00., odbył się krótki koncert zespołu studenckiego z Politechniki Opolskiej – DKR, czyli Dźwięków Kolorów Retro. Chłopaki z pasją, tym razem muzyczną, zagrały kilka swoich utworów. W składzie zespołu znajdują się byli i obecni studenci Politechniki Opolskiej, którzy w wolnym czasie komponują i ćwiczą oraz występują wszędzie tam, gdzie chcą ich posłuchać.
Jeden z członków zespołu DKR, Łukasz:
Można powiedzieć, że połączyła nas Politechnika Opolska, bo wszystko zaczęło się w DS „Zaścianek”. W budynku Politechniki mamy również salę prób. Pierwsze piosenki dedykowane były naszemu najbliższemu otoczeniu. Z czasem jednak grono odbiorców zaczęło się powiększać, a z nim ilość utworów oraz ich tematyka. Nazwa Dźwięki Kolorów Retro z definicji to muzyka, na której się wychowaliśmy, która nas ukształtowała muzycznie. Pasja do muzyki… trudno powiedzieć skąd się wzięła…? Z usłyszanych w dzieciństwie przebojów…? Może jest potrzebna, by wyrazić emocje…? Na pewno sprawia, że przez te kilka godzin, gdy wspólnie gramy, każdy z nas ma ten sam cel. Pomimo różnych charakterów, inspiracji oraz zajęć w życiu codziennym udaje się nam odnaleźć wypadkową, dzięki której jesteśmy zespołem… to wydaje się ważniejsze niż muzyka sama w sobie.
Nagrań można posłuchać pod adresem:
https://www.facebook.com/DzwiekiKolorowRetro/app_178091127385
Na podanej stronie znajdują się również informacje na temat koncertów.
PIKNIK: Jak co roku, również i tym razem, na błoniach Politechniki 12 czerwca 2016 r. w godzinach od 11.00 do 15.00, wokół naszego namiotu gromadziły się starsze i młodsze dzieciaki, które wraz ze swymi opiekunami próbowały swoich sił w języku angielskim. Rozwiązując różne zadania językowe, uczestnicy otrzymali wspaniałe upominki, które zostały przekazane na ten cel przez wydawnictwa językowe. Nasz kolorowy namiot oraz powiewające flagi różnych państw widoczne z daleka skutecznie przyciągały odwiedzających.
II KONKURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO z elementami języka specjalistycznego: kolejne, drugie już wydanie konkursu, które miało miejsce 13 czerwca 2016 r. zgromadziło więcej chętnych niż się spodziewaliśmy. Pierwszy i drugi etap odbył się w siedzibie Studium. Po pierwszym etapie, 20 maja 2016 r. , w teście pisemnym, w którym wzięło udział ponad 100 uczniów z 10 szkół z Opola i Opolszczyzny, wyłoniono trzy zwycięskie zespoły. Zespoły te, tym razem z samego Opola, rywalizowały ze sobą prezentując tematy związane ze zdrowiem, sportem i turystyką oraz odpowiadając na pytania dotyczące kultury krajów anglojęzycznych. Tegoroczny konkurs wygrał zespół ze szkoły ZSO nr II, a zaraz za nim uplasowały się dwa zespoły z Technikum Elektrycznego nr 5. W przerwie konkursu młodzież zwiedziła budynek Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii.
DNI OTWARTE: Również i w tym roku lektorki z naszego Studium zachęcały dzieci do nauki języków. A robiły to jak zwykle bardzo skutecznie i profesjonalnie. 13 czerwca 2016 r. język rosyjski oraz kultura krajów rosyjskojęzycznych był tematem zajęć z klasą 3b z pobliskiej szkoły podstawowej PSP nr 10 im. Henryka Sienkiewicza. Dzieciaki oraz ich opiekun, pani mgr Małgorzata Dobrowolska, po zajęciach z mgr Jolantą Jankowską, odwiedziły też muzeum politechniki i kolekcję lamp rentgenowskich.
17 czerwca 2016 r. to dzień, kiedy królowal język hiszpański, angielski i migowy. Klasa 4a również ze szkoły PSP nr 10 wraz z opiekunem, panią mgr Ireną Lipok, gościła na trzech kolejnych zajęciach z trzema różnymi językami: hiszpańskim, angielskim i migowym, które nauczane są w naszym Studium oraz na kursach językowych. Na języku hiszpańskim z dr Małgorzatą Haładewicz-Grzelak dzieci poznały kolory i zawody. Na języku angielskim z dr Beatą Świerczewską śpiewały piosenkę i czytały tekst na temat środowiska naturalnego. A na języku migowym z dr Agnieszką Kossowską… migały nazwy zwierząt takich jak pies, kot, słoń, ptak, orzeł, motyl, krowa, świnia, indyk, koza, baran, owca, sarna, jeleń, niedźwiedź, wilk, ślimak, żółw, pszczoła, lew – ambitny zestaw 🙂
Dr Kossowska komentuje:
U mnie dzieci uczyły się podstawowych zwrotów (dzień dobry, dziękuję, do widzenia) i znaków zwierząt. Żeby było trudniej znaki zwierząt dzieci migały do prezentacji z rysunkami -najpierw ilustracje zmieniały się co 15 sekund i to było łaaaaaaaaaaaaaatwiutkie dla naszych „zdolniach”. Zabawnie zaczęło się robić, gdy ilustracje zaczęły się zmieniać co 4 sek 🙂 Grupa poprosiła na koniec o tempo…1 ilustarcja/1,5 sekundy! Wszyscy aż wstali z miejsc takie emocje były 🙂
Dali radę 😉
Bardzo się cieszymy, że nasze Studium jest tak licznie i chętnie odwiedzane co roku. Czekamy więc już na… następny OFN!