Ponad 200 słuchaczy wzięło udział w trzynastej edycji Dziecięcej Politechniki Opolskiej. Natomiast w ramach Młodzieżowej Politechniki Opolskiej gościliśmy w domach
u ponad 100 osób.
– Dziecięca Politechnika Opolska to już sprawdzona marka. Przez 13 lat działalności mamy blisko 7 tysięcy absolwentów nie tylko z Opola, ale także innych miejscowości regionu. Cześć z nich chciała kontynuować przygodę z nauką, dlatego też utworzyliśmy Młodzieżową Politechnikę Opolską. Bardzo nas cieszy fakt, że udało nam się rozbudzić w młodych ludziach zainteresowanie nauką – mówi mgr Małgorzata Baldysz, kierownik Dziecięcej i Młodzieżowej Politechniki Opolskiej.
To właśnie popularność Dziecięcej Politechniki Opolskiej sprawiła, że projekt zadebiutował na antenie telewizyjnej – podczas programu realizowanego przez TVP3 Opole dzieci odwiedzały poszczególne wydziały; w każdym z nich czekają na nich eksperymenty przygotowane przez uczelnianych naukowców.
– Ze względu na pandemię COVID-19, zajęcia w ramach ostatniej edycji obu projektów odbyły się w formie zdalnych wykładów publikowanych na uczelnianym koncie na platformie YouTube. Ma to oczywiście swoje plusy, bo nasi słuchacze mogli nie tylko obejrzeć wykład w dniu premiery, ale również wrócić do niego w razie potrzeby. Żałujemy jednak, że nie mogliśmy się spotkać w murach uczelni, zabrakło studenckiej atmosfery – mówi dr Justyna Charaśna- Blachucik, pełnomocnik rektora ds. Dziecięcej Politechniki Opolskiej, która zauważa, że samo wejście na teren uczelni, zwłaszcza na najmłodszych, robi ogromne wrażenie.
– Siedzenie w auli, w której jest 250 miejsc, wywołuje w nich emocje, są pod wrażeniem. Rodzice często są pełni podziwu, że ich dziecko siedzi spokojnie, nie wierci się, czuje, że jest na wykładzie na wyższej uczelni, a nie w klasie szkolnej – podkreśla.
W zakończonej właśnie edycji Dziecięcej Politechniki Opolskiej wzięło udział ponad 200 słuchaczy, ale także całe placówki jak szkoły, domy dziecka i inne placówki edukacyjne. – Podczas wykładów w ramach Młodzieżowej Politechniki Opolskiej gościliśmy w domach u ponad 100 odbiorców – dodaje dr Justyna Charaśna- Blachucik.
Tematyka zajęć obu projektów była różnorodna. Najmłodsi słuchacze mogli dowiedzieć się m.in. jak samodzielnie napisać grę komputerową, jak działają zmysły, poszukiwali matematyki w swoim otoczeniu czy brali udział w treningu kreatywności. Jeden z wykładów, pn. „Ekonomia a kalorie – czyli jak efektywnie liczyć i spalać kalorie” zakończył się nawet wspólnym treningiem.
Z kolei Młodzieżowa Politechnika Opolska to była okazja do przełamania bariery przed nauką przedmiotów ścisłych, ale nie tylko. – Poświęciliśmy także sporo uwagi przedmiotom humanistycznym, komunikacji, kreatywności, które również poszerzają zakres kompetencji społecznych młodzieży – zauważa dr Justyna Charaśna- Blachucik.
– Życzymy wszystkim naszym słuchaczom, aby zdobyta przez nich wiedza w ramach naszych projektów była przydatna w życiu, w dokonywaniu trafnych wyborów i podejmowaniu satysfakcjonujących decyzji ale przede wszystkim, żeby rozbudziła w was chęć do nauki i zdobywania wiedzy, mamy nadzieję, że na naszej uczelni. Życzmy także udanych wakacji, bezpiecznych podróży i mile spędzonego czasu. O kolejnych edycjach obu projektów, ich zasadach oraz terminach rekrutacji będziemy informować, na stronach poszczególnych projektów. Bądźcie z nami podczas kolejnych edycji projektów, liczymy, że tym razem już w naszych salach wykładowych – mówi dr Justyna Charaśna-Blachucik.
– Przypominam , że DPO i MPO to nie tylko wykłady, ale również konkursy, koncerty, akcje charytatywne itp. Bardzo chcemy znów z Wami się spotkać po wakacjach face to face, mamy mnóstwo nowych pomysłów. Tymczasem zapraszamy na nasze media społecznościowe i na strony DPO i MPO – dodaje mgr Małgorzata Baldysz.