Kilkunastu studentów Politechniki Opolskiej spędziło dzień w firmie International Automotive Components (IAC) w ramach drugiej edycji inicjatywy „Zgraj się z firmą” organizowanej przez Akademickie Biuro Karier. Firma przygotowała m.in. wycieczkę po liniach produkcyjnych oraz warsztaty tematyczne.
– „Zgraj się z firmą” to propozycja dla studentów przygotowywana we współpracy z pracodawcą, tak aby uzyskać jak najciekawszy dla studentów efekt. Sednem wydarzenia jest udział dwuosobowych drużyn w grywalizacji, która ma na celu przybliżenie uczestnikom specyfiki firmy oraz branży, w której działa. W drugiej edycji wydarzenia wzięło udział kilkunastu studentów automatyki i robotyki, wzornictwa przemysłowego oraz zarządzania i inżynierii produkcji , którzy spędzili dzień w firmie International Automotive Components (IAC) – informuje Aleksandra Jasińska, kierownik Akademickiego Biura Karier Politechniki Opolskiej.
– Firma IAC, działająca w branży automotive, przygotowała wydarzenie w swojej siedzibie, podczas którego zorganizowała obszerną wycieczkę po liniach produkcyjnych oraz trzy warsztaty tematyczne. Pierwszy z warsztatów dotyczył zarządzania jakością. Studenci mieli szansę wcielić się w kontrolerów jakości, a ich zadaniem było znalezienie błędów na poszyciach, powstałych specjalnie na potrzebę tych warsztatów. W trakcie kolejnego z warsztatów uczestnicy uczyli się, jak nie marnować a efektywnie pracować. Trzeci warsztat dotyczył nowego projektu rozwijanego w firmie IAC, czyli form wtryskowych. Studenci poznali funkcjonowanie jednej z maszyn. Całe wydarzenie było szczególnie interesujące z racji tego, że IAC produkuje podzespoły dla takich marek jak Volvo, Jaguar, Land Rover, Audi, BMW, Daimler czy Porsche. W Opolu przy ulicy Północnej powstała fabryka, której produkcja skupia się m.in. na wytwarzaniu desek rozdzielczych dla marek premium – dodaje Aleksandra Jasińska.
– Dla nas, organizatorów to także był dzień pełen wrażeń. Było nam niezmiernie miło gościć studentów w naszej firmie, pokazać im kawałek naszego świata, to, czego uczą się na studiach w praktyce. To świetna inicjatywa politechnicznego ABK, bo myślę, że przynosi korzyści obu stronom. Mnóstwo wiedzy, mnóstwo informacji, mam też nadzieję, że mnóstwo fajnej zabawy dla studentów. Bo cała formuła „Zgraj się z firmą” opiera się o grywalizację. Myślę, że jest to bardzo dobra forma połączenia zdobywania wiedzy z zabawą – mówi Anna Żyrek, HR Management w IAC.
Uczestnicy w trakcie całego dnia rozwiązywali zadania praktyczne i odpowiadali na pytania, które przygotowała firma. Otrzymywali za nie punkty decydujące o wygranej w rozgrywce. Firma ufundowała nagrody w formie bonów zakupowych oraz praktycznych gadżetów.
Walka była bardzo wyrównana, ostatecznie na podium stanęły trzy grupy: I miejsce – Kamil Przybylak i Paweł Soppa z automatyki i robotyki, II miejsce – Maciej Szala i Emilia Mycka z wzornictwa przemysłowego oraz III miejsce – Paulina Czarnecka i Jakub Pawelec z automatyki i robotyki.
– Jestem bardzo zadowolony z przyjęcia przez firmę, z możliwości spędzenia z nią całego dnia oraz możliwości obejrzenia jak funkcjonuje. Polecam to wydarzenie – mówi Kamil Przybylak, student automatyki i robotyki, który zdobył I miejsce. – Była duża konkurencja, ale na szczęście udało nam się zająć drugie miejsce, poradziliśmy sobie. Trochę wyniosłem wiedzy jak działa branża automotive i jak wygląda proces produkcyjny w IAC – zauważa Maciek Szala, student wzornictwa przemysłowego.
– Cieszę się, że Politechnika Opolska znowu pokazała, ile ma możliwości dla studentów. Cieszę się, że dzięki tej wycieczce mogę poznać pewne procesy i jak wygląda produkcja bo na moim kierunku jest to dość kluczowa sprawa. Bardzo się cieszę z rozgrywki – udało nam się wygrać świetne nagrody. IAC dał nam świetne możliwości. Cały dzień spędziliśmy nie tylko na wycieczkach po liniach produkcyjnych czy też zabawie, ale też były świetne szkolenia, dzięki którym mogliśmy rozwinąć nasze zainteresowania i dowiedzieć się ciekawych rzeczy. Najciekawsza dla mnie była tematyka warsztatu o marnotrawstwach, a zdobyta wiedza pozwoli mi dobrze zarządzać i skupić się na tym, aby usprawniać i uinnowacyjniać cały proces, tak by w przyszłości móc być dobrym inżynierem – podsumowuje Paulina Czarnecka, studentka automatyki i robotyki, która zajęła III miejsce w duecie z Jakubem Pawelcem. – Bardzo podobała mi się forma wykładów dlatego, ze to nie było zwykłe, „suche” podawanie informacji, tylko prowadzący dużo z nami rozmawiali, współpracowali, dawali nam pole do wykazania się wiedzą – dodaje Jakub Pawelec, student automatyki i robotyki.