Choć – wbrew pozorom – ani jedno jego przęsło nie stanie na ul. Niemodlińskiej, znaczenie dla miasta tego wielkiego, międzynarodowego przedsięwzięcia, jakim jest konferencja Bridge (z ang. most) będzie znacznie większe i bardziej spektakularne, niż jakakolwiek, lokalna inwestycja. Most, który zaprojektowali dziś uczestnicy spotkania w CWK połączy kraje rozdzielone naszą rzeką, a także ich biznes, naukę i przemysł.
Cieszę się, że to Opole dostało licencję na przeprowadzenie konferencji. Przed nami duża przyszłość! – ocenił prof. Marek Tukiendorf, rektor Politechniki Opolskiej, która będzie jednym z partnerów naukowych przedsięwzięcia. Obok naszej uczelni, a zwłaszcza Wydziału Mechanicznego reprezentowanego przez dziekana prof. Tadeusza Łagodę planowana współpraca będzie obejmowała także Politechnikę Wrocławską z prof. Tadeuszem Więckowskim na czele, a także Technische Universitat Chemnitz, z dobrze już znanym w naszym środowisku akademickim prof. Lotharem Krollem.
Uczelnie ze Śląska i Saksonii będą w założeniu współpracować z przemysłem i władzami obu regionów, stąd też, w gronie organizatorów pierwszej polsko-niemieckiej konferencji BRIDGE, która ma tę współpracę zapoczątkować, znaleźli się także marszałkowie, a na dzisiejszym, roboczym spotkaniu, szczegóły omawiano między innymi, z prezydentem Arkadiuszem Wiśniewskim, prezesem Parku Naukowo-Technologicznego prof. Jarosławem Mamalą (związanym także z Politechniką Opolską), a także drem Stephanem Meyerem z saksońskiego parlamentu.
Konferencja, podczas której dojdzie do spotkania bardzo wielu podmiotów (jak powiada prof. Kroll ,,im więcej mądrych głów, tym lepiej”), głównie z branży motoryzacyjnej, ma na celu ,,prezentację dobrych praktyk współpracy polsko-niemieckiej na styku nauki i biznesu, wymianę doświadczeń oraz nawiązanie nowych kontaktów, które umożliwią wypracowanie wspólnych projektów na poziomie Unii Europejskiej”. Należy bowiem pamiętać, że w nowej perspektywie unijnego finansowania, warunkiem otrzymania dotacji jest właśnie szeroka współpraca praktyków z badaczami. I trzeba jasno powiedzieć: trudno o lepszy wzór w tej dziedzinie niż uczelnia z Chemnitz, gdzie – dzięki prof. Krollowi – od lat przygotowuje się innowacyjne wdrożenia do przemysłu.
Przypomnijmy, że urodzony w Głogówku dyrektor Instytutu Konstrukcji Lekkich saksońskiej uczelni, słynie z pozyskiwania funduszy na działalność badawczą i ścisłej współpracy jego jednostki z największymi europejskimi koncernami, takimi jak Airbus, Audi, czy Volkswagen. Łączny budżet instytutu, którym kieruje wynosi ok. 15 mln EUR.
Instytut zajmuje się ,,odchudzaniem” materiałów, z których tworzy się samoloty, czy samochody, stąd też został dziś przedstawiony przez rektora Tukiendorfa jako ,,najlepszy dietetyk w branży motoryzacyjnej”.
Z bezcennego doświadczenia profesora uczelnia skorzystała już podczas inauguracji roku akademickiego 2013/14 Prof. Kroll wygłosił wówczas okolicznościowy wykład o ,,Mostach między nauką a gospodarką rynkową”.
Wszystko wskazuje na to, że po dwóch latach intensywnych przygotowań i współpracy z niemieckim klastrem MERGE, skupiającym wokół dziedziny konstrukcji lekkich ponad 20 instytutów – most między nauką, przemysłem i naszymi regionami zostanie przerzucony już w drugim tygodniu kwietnia 2016 r.
Oczywiście w opolskim Centrum Wystawienniczo-Kongresowym.