Nowe przedmioty w planie zajęć, nacisk na część praktyczną, szersza współpraca z przemysłem – to wszystko sprawia, że automatyka i robotyka, kierunek studiów Politechniki Opolskiej, jeszcze lepiej przygotowuje studentów do wymagań przemysłu.
Możliwości znalezienia zatrudnienia dla absolwentów automatyki i robotyki są liczne. O to, żeby studenci tego kierunku Politechniki Opolskiej nie mieli problemów z angażem – a wręcz przeciwnie – byli rozchwytywani na rynku pracy, zadbano dopasowując plan zajęć do wymogów rynku pracy i zmieniającej się rzeczywistości.
– Zależy nam, żeby nasi absolwenci opuszczali mury uczelni jeszcze lepiej przygotowani do pracy zawodowej. Stąd też po konsultacjach z przemysłem, ale także biorąc pod uwagę doświadczenia absolwentów tego kierunku, postanowiliśmy przemodelować listę przedmiotów prowadzonych na automatyce i robotyce. Zmiany są spore – informuje prof. dr hab. inż. Andrzej Cichoń, dziekan Wydziału Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki Politechniki Opolskiej.
– Stawiamy przede wszystkim na sporą dawkę zajęć praktycznych prowadzonych nie tylko przez naszą kadrę, ale również przez przedstawicieli przemysłu. Niedawno politechnika podpisała umowę o współpracy z firmą Turck, jednym z liderów automatyki przemysłowej. Dzięki temu nasi studenci mogą nie tylko uczestniczyć w zajęciach prowadzonych na terenie tej firmy, ale jeszcze na etapie studiów poznać wymagania pracodawców. Nikogo nie trzeba przekonywać, że staż w firmach, szczególnie umiejscowionych w naszym regionie, daje dużą perspektywę zatrudnienia – mówi prof. Mirosław Szmajda, kierownik Katedry Automatyki Wydziału Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki Politechniki Opolskiej.
Kolejna zmiana w planie zajęć to wprowadzenie przedmiotów zawodowych już na pierwszych semestrach studiów. To m.in. przedmioty: „wprowadzenie do automatyki i robotyki”, „programowanie i technologie informacyjne”, „automatyka przemysłowa – układy kombinatoryczne i sekwencyjne” czy „podstawy automatyki i regulacji automatycznej”.
– Kilka przedmiotów zostało wprowadzonych na „zamówienie” partnerów z przemysłu. Automatyka i robotyka to kierunek typowo techniczny, zatem w planie zajęć musi się znaleźć nielubiana przez młodych ludzi matematyka oraz fizyka. Mamy dla nich dobrą wiadomość. Oba przedmioty zostały przygotowane tak, aby wiedza z ich zakresu dotyczyła właśnie automatyki i robotyki. Bez tego ani rusz – dodaje mówi prof. Mirosław Szmajda.
To nie koniec nowości. W programie studiów zostały wprowadzone także nowe przedmioty, których zadaniem jest ułatwienie absolwentowi poruszania się na rynku pracy. To np. zarządzanie projektami, prawo autorskie i gospodarcze a także podniesienie kompetencji językowych, miękkich. – Politechnika Opolska jest uczelnią średniej wielkości. Ma to oczywiście swoje plusy. Nasi studenci nie są anonimowi, mogą liczyć na pełne wsparcie – podsumowuje prof. dr hab. inż. Andrzej Cichoń.